Promoot je shop en je werken


Een introductie

Je shop is geopend, je hebt je beste werken erin gezet. Nu komt het meest belangrijke: De promotie van je shop. Tijd om wat verkopen te scoren!

Promotie, oftewel andere mensen laten weten dat je shop bestaat. Naast het maken van goede werken is dat hetgeen je moet doen om verkopen te realiseren. In dit onderdeel proberen we je tips te geven.


Online promotie: Gevonden worden

Gevonden worden klinkt erg passief. En dat is het ook! Het doel is om gevonden te worden in zoekmachines. Veel mensen beginnen hun zoektocht in een zoekmachine. Als jouw shop en werken hierin te vinden zijn, dan ben je goed bezig.

Om goed vindbaar te zijn in zoekmachines, houdt in dat je vooraf veel tijd moet spenderen aan het omschrijven van je werken en je profiel. Hieronder meer informatie hierover.


Verzin goede titels

We raden aan om steengoede titels te gebruiken. Wees hierin zo duidelijk en precies als je kan. Een slecht voorbeeld is: 'Londen 12'. Een goed voorbeeld is 'Panorama foto van Londen, de Thames en Big Ben'. Zorg ook dat elk werk een unieke titel heeft.

Met de titel zoals hiervoor als voorbeeld gegeven, maak je een goede kans om hoog te scoren in de zoekresultaten als mensen hier naar op zoek zijn.

Maak je titel niet absurd lang. Gebruik de omschrijving voor meer informatie.


Maak je omschrijving zo compleet mogelijk

Er zijn 2 succes factoren die een omschrijving goed maken; De kwaliteit en de lengte.

De kwaliteit heeft te maken met de 'uniekheid' van de omschrijving. Dit houdt in dat de tekst die je hier schrijft niet op een andere website voor moet komen. Het heeft geen zin om tekst van bijvoorbeeld Wikipedia te kopiëren. Hoe unieker je omschrijving, hoe meer kans je maakt om goed te scoren in de zoekresultaten. 

Ook de lengte is van belang. Hier meer tekst, hoe beter! Google houdt van tekst. De raden aan om te richten op 100 woorden.

Zoals je kan voorstellen kost het veel tijd om goede en unieke content te schrijven. Neem hier dus je tijd voor!


Vul je profiel zo goed mogelijk in

Ook in je profiel kan je informatie over jezelf kwijt. Hierbij geldt hetzelfde als voor de omschrijving. Hoe meer tekst hoe beter. Vertel in je profiel wat over jezelf, je stijl en je favoriete onderwerpen.

Ook de uniekheid van de tekst is van belang. Schrijf dus een andere tekst als je al op je eigen website hebt staan.


Help, ik kom mijn shop en werken niet tegen in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine)

Je hebt veel tijd besteed aan je titels en omschrijvingen. En toch ben je nog niet vindbaar in de zoekresultaten. Hoe kan dat?

Zoekmachines bepalen zelf wat zij belangrijk vinden. Ook kan het soms een tijdje duren voordat ze jouw shop hebben gevonden. Helaas heb je hier weinig invloed op. Met uitzondering van ..

Zoekmachines gebruiken, net als jij, links om websites te vinden. Zorg er dus voor dat je op je eigen website een link plaatst naar je eigen shop. Ook kan je een link plaatsen op je Facebook pagina, je 500px profiel, etc. Let wel op, ga niet zomaar overal links naar je shop plaatsen. Zorg wel dat de website waar je de link plaatst relevant is.


Integreer je shop in je eigen website

Je kan je shop integreren in je eigen website. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je HTML-code kunnen toevoegen aan je website. Is dit mogelijk? Dan is het een fluitje van een cent. Helaas werken veel systemen achter websites anders, dus kunnen we je niet in een simpel stappenplan uitleggen hoe je dit in jouw website voor elkaar moet krijgen.

Ga naar het onderdeel 'promoot' in je dashboard, en je vindt de benodigde code. De code zorgt voor een iframe op jouw website waarin je shop geopend wordt.

Gebruik je Wordpress als platform voor je eigen website? Gebruik onze Wordpress plugin om de werken en albums uit je shop op je eigen website te tonen. Meer informatie over de plugin vind je op je dashboard als je ingelogd bent in je shop.


Promoot je shop

Je kan je shop op veel verschillende manieren onder de aandacht brengen. Wat suggesties:

Op je website en/of blog

Je website is natuurlijk de beste plek om je shop te promoten. Op je website komen mensen die geïnteresseerd zijn in je werk.

Voeg een link toe naar je shop, of integreer je website in een iframe.

Op je sociale netwerken

Ook je sociale netwerken zijn een goede plek om je shop onder de aandacht te brengen. Grote kans dat je vrienden en volgers al fan zijn van je werk!

Denk hierbij aan Twitter en Facebook. Maar onderschat ook LinkedIn niet. Je zakelijke contacten kunnen ook je klanten worden!

Voeg niet alleen je shop toe als website, maar plaats ook een bericht dat je een shop geopend hebt en dat je werken vanaf nu te koop zijn.

Er zijn natuurlijk nog meer sociale netwerken waar je je shop kan promoten. Denk aan Instagram, Pinterest en zelfs YouTube.

Let wel dat je sociale netwerken gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en ga niet alleen maar commerciële berichten plaatsen. Anders ben je je fans en volgers zo kwijt. Ga de interactie aan en bouw een netwerk van kwaliteit op, hier heb je op de lange termijn wat aan!

Promoot in je email

Met elke email die je verstuurd, kan je je shop onder de aandacht brengen. Neem de shop dus op in je handtekening onderaan je verstuurde emails.


Deel je (nieuwe) werken

Elke keer als je een nieuw werk in je shop zet, heb je de kans om dit te delen met je fans. Gebruik deze kans!

Let er wel op dat je niet al je nieuwe werken tegelijk deelt, want dat is weer informatie overload. Verspreid je berichten over de dag heen, zo heb je meer kans om iedereen te bereiken!

Tip: Kijk eens naar Buffer. Deze dienst helpt je om je berichten op je sociale netwerken over de dag te verdelen.

Promoot binnen je shop

Ook binnen je shop kan je laten zien welke werken nieuw zijn. Hier kan je een album voor aanmaken en daar de nieuwste werken in zetten. Of maak een map met jouw favorieten, of de meeste verkochte, of.. 

Promoote op je site en/of blog

Deel je nieuwe werken op je site en/of blog. Geen ze de aandacht die ze verdienen.

Experimenteer met de wijze van presentatie. Gebruik bijvoorbeeld eens een voorbeeld kamer met jouw werk erin. Deze kan je uit je eigen shop halen door een screenshot te maken van de kamer met jouw werk erin.

Promoot op je sociale netwerken

Ook op je sociale netwerken kan je de werken delen die nieuw zijn in je shop. Je kan ook variëren in de boodschap. De boodschap kan zijn dat je een nieuw werk in je shop hebt. Of je laat de foto zien en zet hier subtiel bij dat hij ook te koop is.

En nogmaals, zorg dat je mensen niet overlaad met jouw berichten. Verdeel deze over de dag of dagen heen.

Ook op je sociale netwerken kan je de voorbeeld kamers met jouw werk erin delen. Maak een screenshot en upload deze.


Maak acties

Mensen houden van kortingen! Dit is een goede manier om weer even onder de aandacht te komen.

Verzin periodieke kortingsacties of maak 1 werk een week lang goedkoper. Verlaag je marge en deel deze actie overal waar je kan.

Deel deze actie op je website, blog en sociale kanalen.


Maak en verspreid flyers

Maak je werken van een bepaalde omgeving? Denk eens aan lokale promotie. Zoek kopers in dat gebied!

Je kan bijvoorbeeld flyers maken om je shop te promoten en deze verspreiden in die omgeving. Hang ze op bij de lokale supermarkt, of gooi ze bij mensen in de brievenbus. Met promotie is het vaak dat je alles moet proberen en zien welke methode goed werkt.


Promoot je shop op je visitekaartjes

Vergeet ook niet je shop te vermelden om je visitekaartjes. Met elk kaartje wat je uitdeelt vind je potentiële kopers.

Of maak specifieke kaartjes voor je shop. Bij moo.com kan je bijvoorbeeld grappige kleine kaartjes kopen.