De landschappen van Martin Stevens

In de loop der jaren heeft Martin Stevens diverse opdrachtgevers gehad. Denk bijvoorbeeld aan kalendermakers en boekuitgevers, maar de leukste opdrachtgever is volgens Martin de Bosatlas. Martin vertelt ons in dit verhaal hoe het allemaal begon.

We gaan even terug in de tijd naar 1963, toen de wereld nog een stukje analoger was. De jonge Martin was op dat moment een fanatieke natuurliefhebber. “En het fotograferen begon toen ik een soort herbarium aan ging leggen. Ik maakte daarvoor foto’s met de camera van mijn vader. Ook was ik lid van de Nederlandse Jeugdbond voor natuurstudie en daar ontmoette ik vrienden die zelf foto’s afdrukten, en toen ging ik helemaal los.”

Het fotograferen kreeg Martin helemaal in zijn greep. Zo maakte hij een Donkere Kamer waar hij uiteindelijk vele uren heeft doorgebracht en waar hij experimenteerde met zwart-wit fotografie. “Ik maakte mijn eigen ontwikkelaars en heb ook nog dia’s afgedrukt, maar dat is heel lastig en bovenal ook erg duur.” Eind jaren ‘70 beslist Martin om een opleiding tot fotograaf aan de fotovakschool te volgen en zo maakt hij van zijn hobby zijn beroep. Iets wat velen hem graag nadoen. Zo is Martin zeker dertig jaar in dienst geweest van Natuurmonumenten en heeft hij leuke opdrachten gedaan voor de welbekende Bosatlas.

Door de jaren heen heeft hij inmiddels wel ontdekt welk thema hem het meest aanspreekt. Zijn voorkeur ligt bij landschaps-, reis- en natuurfotografie. “En ook steeds meer architectuur,” voegt hij eraan toe. “Wat betreft landschappen richt ik me steeds meer op panorama’s.” Dat zijn de afbeeldingen die heel breed zijn en niet zo hoog.

Het archief van Martin bevat al zeker 300.000 beelden, waarvan een derde te zien is op zijn eigen website en wat op aanvraag ook op Werk aan de Muur geplaatst kan worden. “Dat ben ik sowieso wel van plan, al heb ik het momenteel wel druk met het maken van een boek over het gebruik van wilde planten in de tuin…”

Panorama berglandschap van het Großglockner massief, Hohe Tauern, Oostenrijk

“Door je te verdiepen in je onderwerpen leer je ze beter te fotograferen.” begint Martin. “Omdat ik veel kennis heb van de natuur, kan ik beter inschatten wat mooi is op een foto. Zo weet ik welke details ik het beste in beeld kan brengen en waardoor ik beter kan inschatten wat goed zal werken.” Martin kijkt goed om zich heen voor ideeën, en soms komt een briljant idee gewoon uit de lucht vallen. “En om een landschap of dorp of stad goed in beeld te brengen, kies ik ervoor om op een later tijdstip terug te komen. Want dan heb ik een beter idee kunnen vormen en dan kan ik inspelen op bijvoorbeeld elementen als het licht.”


Martin houdt zijn foto’s qua kleurstelling het liefst waarheidsgetrouw dus het nabewerken beperkt Martin tot een minimum. “Knippen en plakken noem ik geen fotografie, maar geknutsel en dat is in de essentie fake. Maar wat ik wel doe zijn de oneffenheden netjes wegwerken, hetgeen wat vroeger retoucheren heette.”

Panorama van het Binnen Spaarne in Haarlem, Noord Holland.

“Het is moeilijk om aan te geven wat nu exact een favoriet beeld van mij is, maar de panoramafoto van het Spaarne in Haarlem heeft eigenlijk bijna alles waar ik momenteel mee bezig ben. Het bevat architectuur en landschap en een mooie wolkenlucht die geweldig weerspiegelt in de rivier.”

Stylist Lianne over de werken van Martin Stevens: "Benieuwd hoe Martins werk er bij jou thuis uit komt te zien? Download onze gratis app en hang het werk virtueel op aan jouw lege muur."
Benieuwd naar alle werken? Bekijk hier alle werken van Martin Stevens!

Meer uit: Beeldmakers

Werk aan de Muur Magazine #6