De mens achter het werk: Feike Kloostra

Vertel eens iets over jezelf en over jouw stijl?

Mijn naam is Feike Kloostra, 39 jaar en woonachtig in Haarlem samen met mijn vriendin en dochtertje van anderhalf. In het dagelijks leven ben ik creatief directeur bij een reclamebureau in Amsterdam. ‘Bad artists imitatie, great artists steal’ Is een quote die street artist Bansky een paar jaar geleden stal van Pablo Picasso. Hij had daarbij op z’n buurt de naam van Picasso weer doorgekrast. Een mooi voorbeeld van het ‘stelen’ van kunst. De filosofie van ‘Everything is a remix’ gaat daarbij goed op. We jatten namelijk van alles van wat ons vooraf ging of wat er nu om ons heen gebeurt. En ja, ook ik steel er flink op los om tot mijn beelden te komen.

Whatever you do don’t tell anyone door Feike Kloostra

Ik ben continue bezig met het samenvoegen van beelden en woorden om deze tezamen in een nieuwe creatie en daardoor nieuwe context te gooien. Dat gaat zo breed als van een instructielabel op een verpakking tot een headline uit een oude advertentie.

Hoeveel tijd besteed je aan een beeld?

De meeste van mijn beelden beginnen op een traditionele manier: ik maak collages op papier met gemengde technieken. Dus bijvoorbeeld met uitgescheurde beelden uit een tijdschrift, labels van verpakkingen, concertkaartjes, noem het maar. Die combineer ik vervolgens met acrylverf en spuitbussen.

Een collage kan soms in een half uur klaar zijn, maar ik kan er ook een week later gerust nog weer allerlei zaken aan veranderen en/of toevoegen. Die collages scan ik zodat ik digitaal mijn creaties verder kan uitwerken/versterken. Dan begint mijn zoektocht naar het samenvoegen en bepalen van de inhoud. Dus het toevoegen van een passende songtekst of een titel uit een advertentie en eventueel nog een extra beeld om mijn boodschap te versterken. Daar kan ik een uurtje mee bezig zijn, maar soms gebeurt heet ook dat ik een begin maak en deze maandenlang niet aanraak om deze vervolgens nog in vijf minuten af te maken. Zo kan een beeld soms zomaar van begin tot einde een doorloop hebben van bijvoorbeeld een half jaar tot een jaar.

Wat is je favoriete beeld?

Ik heb niet één duidelijke voorkeur voor een beeld. Het beste werk moet je altijd natuurlijk nog maken. Een beeld waar ik wel trots op ben is ‘You talkin’ to me’ omdat daar een aantal elementen in zitten die een rode draad vormen in mijn werk. Ik ga namelijk altijd op zoek naar een sterk contrast tussen goed en kwaad die samen komen in één beeld.

You Talkin’ To Me? door Feike Kloostra

Het beeld van vrouwen met pistolen is daarbij een terugkerend onderwerp. In dit geval een beeld van Audrey Hepburn zoals je die nog niet eerder gezien hebt. Meestal hou ik ervan om zoveel mogelijk lagen in een beeld te stoppen, maar bij dit beeld heb ik me ingehouden zonder het gevoel te hebben iets te missen. Het bepalen wanneer een beeld ‘af is’, blijft voor iedere artiest zo’n beetje het moeilijkste wat er is denk ik. Zo zou ik de titel ‘You Talkin’ to me’ er nu bijvoorbeeld nog aan toegevoegd hebben om het beeld nog één extra dimensie te geven.

Wie of wat is je inspiratie?

Mijn inspiratie komt uit tal van zaken: van verpakkingslabels tot 50’er jaren pulp fiction en van hedendaagse tijdschrift koppen tot oude reclame advertenties.

Kunstenaars die me inspireren zijn o.a. Dave McKean, Andy Warhol, Shepard Fairy (Obey), Bansky, Fail en Robert Williams. Maar ook fotografen zoals Gregory Crewdson en Weegee.

She’ll Get Hers door Feike Kloostra

Mijn laatste inspiratie komt letterlijk van de straat: platgereden blikjes. Ik ben nu al zo’n anderhalf jaar bezig met het verzamelen hiervan. Ik ben nog aan het kijken hoe en wat ik hier precies mee wil gaan doen. To be continued! Verder haal ik mijn inspiratie uit songteksten. Ook daarbij kan het heel breed gaan, van het mierzoete werk van de Carpenters tot de rauwe teksten van Guns n’ Roses en van Simon & Garfunkel tot White Zombie.

Wat doe je nog meer in het dagelijkse leven?

Zoals gezegd ben ik creatief directeur bij Boondoggle, een post-digital reclamebureau in Amsterdam, creatief verantwoordelijk op klanten als Volvo, Rituals en Heinz.

Toen ik zo’n 12 jaar het reclamevak inrolde moest ik in eerste instantie weinig hebben van commercieel werk. Nu vind ik het ideaal om aan de ene kant commercieel creatief werk te maken voor onze klanten en daarnaast alle vrijheid te kunnen pakken op mijn eigen vrije werk. Mijn werk is vaak een speeltuin, maar je kunt me ook regelmatig samen met mijn dochtertje in de echte speeltuin vinden.

Wat hebben we niet gevraagd, maar moeten we wel van je weten?

Dat ik mijn collectie op Werk aan de muur onlangs uitgebreid heb met veel nieuw werk. En daar komt dan direct mijn commerciële kant weer even naar boven!

Alle werken van Feike zien? Klik hier!


Meer uit: Beeldmakers