Oud in een nieuw jasje door Joske Kempink

Stillevens; we kunnen er eindeloos van genieten. Al in de zeventiende eeuw schilderden oude meesters als Balthazar van Ast en Pieter Claesz de meest prachtige kunstwerken van royaal gedekte tafels. Kenmerkend aan stillevens is dat er geen levende wezens op te zien zijn. Wel insecten of dode dieren en alles staat er stil. Jan Davidz. de Heem koos voor een bloemenschilderij. Handig, want bloemen verwelkten nogal snel in die tijd en met een schilderij kan je langer van je bos genieten.

Vandaag de dag hebben we Joske Kempink. Joske fotografeert stillevens op de kunstzinnige manier van de schilders van toen. We zijn benieuwd naar haar werk en zoeken Joske op bij haar thuis in Bredevoort.

Zeven jaar geleden is Joske gestart met de verkoop van Newborn fotografie accessoires. Newborn fotografie is een fotoshoot met een pasgeboren baby’tje, en Joske verkoopt met haar webshop www.bysjors.nl accessoires voor fotografen in deze niche. “Daardoor ben ik als vanzelf de fotografiewereld ingerold,” begint ze. “Ik zag hierdoor heel veel foto’s voorbij komen en door heel veel te kijken wist ik op een gegeven moment precies wat ik zelf wel en niet wil in een foto.”

Reden genoeg voor Joske om een spiegelreflex aan te schaffen. “Dus ik ben gaan oefenen en heb veel foto’s gemaakt van mijn kids. Zij beleefden daar gelukkig net zoveel plezier aan als ik.” Haar kinderen werden groter en gingen op een gegeven ogenblik naar school. Daardoor kreeg Joske meer tijd voor haar nieuwe hobby. “De tijd nemen om een bepaalde setting vast te leggen zonder gehaast en zonder het gevoel te hebben het perfecte moment te missen. Bij stillevens heb je veel meer de regie over hetgeen dat je vastlegt. Je hebt de regie over het licht, de compositie en het kleurgebruik. Lichtval is voor mij erg belangrijk. Het gebruik van licht bepaalt uiteindelijk de sfeer in de foto. Ik probeer hiermee de sfeer van de “Oude meesters” in mijn foto’s neer te zetten. Wat betreft lichtval is Rembrandt, meester van het licht, een grote inspiratiebron.”

Joske kan lang bezig zijn met het maken van een foto. “Want het moet wel perfect zijn natuurlijk. De compositie vind ik heel belangrijk. Als het niet klopt, dan schuif ik bijvoorbeeld weer een takje of ik voeg een bloemetje toe, verplaats een vaasje en dat net zo lang totdat het helemaal perfect is.” Inspiratie haalt ze uit verschillende bronnen. “Ik zie iets, dat kan iets zijn in de natuur zoals bepaalde vormen, samenstellingen of texturen. Dat kan ook een schilderij zijn met een bepaalde compositie of kleurgebruik. Daar ga ik mee aan de slag en dan zoek ik bijvoorbeeld een achtergrond uit dat past bij mijn idee.” Als de foto eenmaal gemaakt is en alles klopt aan de compositie, dan begint voor Joske de nabewerking. “Hier wordt alles geperfectioneerd. Soms combineer ik meerdere foto’s tot een foto. Op een gegeven moment ben ik zo lang bezig dat ik het niet meer goed kan beoordelen. Dan laat ik het even voor wat het is en ga ik iets anders doen. Als ik dan de volgende ochtend wakker word, s het eerste wat ik doe de foto erbij pakken en dan zie ik vaak meteen wat het moet zijn en hoe ik het kan bereiken. Of welke punten er bijvoorbeeld nog wat aandacht nodig hebben.

Haar favoriete beeld is het Kopje Koffie Stilleven. We zien een kopje met Delfts blauwe schildering, een ouderwetse koffiemolen zoals oma het nog had en wat nonchalante boontjes ter garnering. De foto brengt ons in herinnering even terug naar de tijd dat de Senseo nog niet bestond en we nog betaalden met de gulden. “Ja!” lacht Joske. “Het brengt bij mij ook nog echt dat nostalgische gevoel.”

Stylist Annet over de werken van Joske Kempink: "Joske’s werken zijn tijdloos dus je kunt hiervan gegarandeerd jarenlang genieten"
Benieuwd naar alle werken? Bekijk hier alle werken van Joske Kempink!

Meer uit: Beeldmakers

Werk aan de Muur Magazine #4