Urbexen met Perry Wiertz

In stilzitten is de Heerlense Perry Wiertz niet zo goed. Als bezige bij houdt hij zich graag bezig met van alles en nog wat, met als toppunt fotografie. Urbex fotografie om precies te zijn.

In het dagelijks leven is Perry werkzaam als IT project manager. Als hij zich niet bezighoudt met zijn andere hobby’s, dan is hij aan het urbexen. Urbexen is het bezoeken van verlaten panden en die fotografeert hij dan. “Ik ben altijd erg geïnteresseerd in dit soort locaties,” begint Perry. “Waarom is iets verlaten? Wie heeft er gewoond? Wie heeft het gebouwd? En wat kost zoiets wel niet?” vraagt hij zich terecht af. Maar ook vooral de vraag: wat is de reden dat men zo halsoverkop vertrokken is? En is er dan helemaal niemand die zich bekommerd om zo’n prachtig pand? Vragen die voor Perry onbeantwoord blijven en hem triggeren om er iets mee te doen.

“Het zijn vaak de mooiste panden die met een ruim budget zijn gemaakt. Dat is wel te zien aan de details in de architectuur. Het inspireert me en ik draag graag een steentje bij aan het verhaal van deze, veelal geheime locaties door het laatste stukje geschiedenis vast te leggen op beeld voordat het volledig verdwenen is. Of je nu een fotograaf of verhalenverteller bent, het exploren en bezichtigen door nieuwsgierigheid is een goede inspiratiebron.”

Deze hobby is in de laatste jaren uitgegroeid tot een serieuze bezigheid. Perry fotografeert ook prachtige natuurfoto’s en gebruikt zijn camera ook voor andere kleine projecten, maar voornamelijk fotografeert hij urbexlocaties. De plekken die hij bezoekt tijdens zijn reizen, wilt hij dan ook graag met iedereen delen middels zijn foto’s. Hier zit echter wel een goede voorbereiding aan vast, want een goede urbexlocatie is niet zomaar gevonden. Soms brengt zo’n geheime locatie een dagtrip met zich mee en soms wordt er een volledige vakantie omheen geboekt omdat de locatie wat verder weg is van huis. “Het bezoeken van een urbex locatie brengt haast altijd risico’s met zich mee. En revisit is ook vaak niet mogelijk en zéker niet gewenst,” zegt de avonturier. Hij bereidt zich hierom dan ook goed voor want eigenlijk heeft hij maar één kans om alles vast te leggen en dat ook nog eens in slechts een korte tijd. “De apparatuur wordt vooraf goed schoongemaakt en in de juiste voorkeursinstellingen klaargezet.” Zodra hij op locatie is, denkt hij in beelden; een compositie zie je, of zie je niet, en Perry ziet het. “Ik verdiep mij zelden vooraf in een specifieke locatie want op die manier dwing ik mezelf ertoe om het met eigen ogen te bekijken en het vast te leggen wat mij op dat moment het meeste aanspreekt. Iedereen passeert wel eens zo’n locatie of een oude vervallen schuur. Maar niet iedereen vraagt zich af hoe dit eruit ziet bij zonsondergang.”

Perry noemt zichzelf erg gestructureerd en redelijk perfectionistisch en die kwaliteiten zien we terug in zijn goede foto’s. “Alles moet kloppen,” legt hij uit. “En ook de composities moeten pakkend zijn, het lijnenspel zoals het hoort. En dat maakt dat minder dan 10% van de foto’s die ik maak het halen tot de *shortlist* om er in de nabewerking iets mee te doen.” Allereerst beoordeelt hij zelf het beeld en dan let hij er bijvoorbeeld op dat het beeld aanspreekt. “Dat klinkt misschien vreemd, maar dat heb ik meerdere fotografen horen zeggen. Het uitgangspunt is dat een foto een verhaal moet hebben, maar ook nog genoeg overlaat aan de verbeelding”

Buzludzha, de uffo

Het favoriete werk van Perry is Buzludzha, de uffo. “Want het gaat niet alleen om de foto, maar ook om het verhaal,” begint hij. “Achter dit gebouw schuilt een flink stuk geschiedenis waarom het in verval is geraakt. Daarnaast was het een pittige klim in slechte weersomstandigheden om bij het gebouw te komen. En toen ik er eenmaal was, was het even zoeken naar deze compositie, al had ik die gauw gevonden. Alles pakte goed uit en de eerste zonnestralen van de dag vielen via een gat in het dak naar binnen. Dit was gewoon echt een kwestie van op de juiste plek op het juiste moment.”

Stylist Fela over de werken van Perry Wiertz: "Wanneer je kiest voor een foto van een verlaten pand als wandvullend behang, zal je merken dat je ruimte optisch groter lijkt."
Benieuwd naar alle werken? Bekijk hier alle werken van Perry Wiertz!

Meer uit: Beeldmakers

Werk aan de Muur Magazine #6