Marketing en promotie

Wanneer je een account hebt aangemaakt en je beste werken hebt geüpload, wil je natuurlijk je werken onder de aandacht brengen. Lees op deze pagina over hoe Werk aan de Muur haar werken promoot, maar vind ook alles over hoe je zelf je shop zo goed mogelijk kan promoten.


Wat bedoelen jullie met promotie?

Naast je profiel bij Werk aan de Muur heb je een eigen shop. Je hebt hierin je beste werken geüpload. De eerste stap is gezet! Nu komt het meest belangrijke: De promotie van je eigen shop. Promotie, oftewel andere mensen laten weten dat je shop bestaat. Naast het maken van goede werken is dat hetgeen je moet doen om verkopen te realiseren. In dit onderdeel geven we je tips.


Waar vind ik marketing informatie van mijn verkopen?

In je verkoopoverzicht vind je meer informatie over jouw verkopen.

Per verkoop zie je of de verkoop gerealiseerd is via:

  • Werk aan de Muur hoofdsite
  • OhMyPrints hoofdsite
  • Jouw shop

De informatie die in dit onderdeel staat, heeft de klant zelf aangegeven tijdens het plaatsen van zijn bestelling. Tijdens het invoeren van de adresgegevens, vragen we de klant hoe hij van ons gehoord heeft. De koper kan hier op dit moment kiezen uit de volgende opties:

  • Gezien op de vtwonen & design beurs
  • Gezien bij vtwonen Weer verliefd op je huis
  • Gezien op Beurs Eigen Huis
  • Gezien bij Flinders
  • Via Google gezocht op een onderwerp
  • Ik ken de beeldmaker
  • Gezien in het Aan de Muur magazine
  • Via Facebook, Twitter of Instagram

Als de klant niets (of ‘anders’) invult, dan tonen we die optie niet.

Stylisten hebben de klant geholpen:

Aangezien onze stylisten veel tijd spenderen aan het helpen van klanten, geven we sinds een tijdje bij een bestelling aan hoe de klant geholpen is. Opties die we hier nu kunnen aangeven zijn:

  • E-mail
  • Telefoon
  • Whatsapp
  • Showroom

De informatie is niet 100% sluitend, want het kan zijn dat de klant wat anders besteld, onder een andere naam besteld, of een andere reden dat wij de verkoop niet herkennen.


Hoe kan ik zelf nuttige marketing informatie verkrijgen?

Met UTM source kun je zelf erg veel nuttige informatie boven water krijgen. UTM-codes zijn codes die jullie kunnen toevoegen aan elke link die jullie delen op andere sites. Een voorbeeld om de mogelijkheden wat duidelijker te maken.

Voorbeeld

Stel Jasper wil UTM source gebruiken. Zijn link van de webshop is:

https://jasper.werkaandemuur.nl/

Deze link kan hij overal en nergens delen. Als er een verkoop via zijn shop wordt gerealiseerd, dan weet hij niet waar de koper vandaan is gekomen. Door een UTM Source toe te voegen aan de link, maakt hij zijn links meetbaar.

  • Vanaf zijn website linkt hij naar zijn shop via
 https://jasper.werkaandemuur.nl/?utm_source=website
  • Vanaf Facebook linkt hij naar zijn shop via
https://jasper.werkaandemuur.nl/?utm_source=facebook
  • Vanaf Instagram linkt hij naar zijn shop via
https://jasper.werkaandemuur.nl/?utm_source=instagram

Dit trucje kan je toepassen bij elke link die je naar jouw shop maakt. Dus ook wanneer je naar 1 specifiek werk linkt:

  • Op een whisky forum linkt hij naar dit werk via
https://jasper.werkaandemuur.nl/nl/shopwerk/Ardbeg-distillery/144?utm_source=whiskyforum
  • Is dit werk net nieuw, en hij deelt het op Facebook, dan linkt hij via
https://jasper.werkaandemuur.nl/nl/shopwerk/Ardbeg-distillery/144?utm_source=facebook

Pak elke willekeurige link naar je shop, een album, een werk etc en plak hier ?utm_source= achter, en vul een waarde in achter het = teken.

Gebruik je de Wordpress-plugin, dan voegen wij automatisch ?utm_source=wordpress toe aan elke link van werken naar je shop.


Hoe promoten jullie Werk aan de Muur en dus mijn profiel?

Werk aan de Muur is continu bezig met het vergroten van de bekendheid van het merk om de conversie te verhogen. Dit betekent dat jouw profiel hierdoor ook steeds bekender kan worden. We promoten het platform actief via zowel offline, als online kanalen.

Offline kanalen

  • Beurzen. Regelmatig staat Werk aan de Muur op beurzen om zo in contact te komen met potentiële bezoekers en de naamsbekendheid te vergroten. Voorbeelden van beurzen zijn de VT wonen & design beurs en de Beurs Eigen huis.
  • TV. We werken samen met Sanoma om bekendheid te vergroten door sponsor te zijn bij het programma “Weer verliefd op je huis”.
  • Fysieke winkels. Een voorbeeld hiervan is de winkel Flinders. De showroom van Flinders is voorzien van werken van Werk aan de Muur. Hiermee promoten we werken, naamsbekendheid en vergroten we traffic richting onze website.
  • Werk aan de Muur magazine. Regelmatig publiceren we het Werk aan de Muur magazine. Een blad vol inspiratie.

Online kanalen

  • Werk aan de Muur is zeer actief met social media advertising. Voor promotie gebruiken we Google+, Pinterest, Twitter, Linkedin, Facebook en Instagram.
  • Advertising via Google. We maken gebruik van Google Advertising om de vindbaarheid van Werk aan de Muur te vergroten en conversie te verhogen.
  • Partners. Om het platform te promoten werken we met veel partners samen. Voorbeelden hiervan is Flexa. Daarnaast maken we ook gebruik van externe partners op het gebied van advertising en leveranciers van conversieverhogende tools.

Op het gebied van marketing staat Werk aan de Muur nooit stil, dus genoemd bovenstaand is globaal wat we doen. Met onze nieuwsbrief houden we je continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.


Hoe kan ik mijn eigen shop promoten?

Je kan je shop op veel verschillende manieren onder de aandacht brengen. Hierbij een aantal suggesties:

  • Via jouw website en/of blog

Je website is natuurlijk de beste plek om je shop te promoten. Op je website komen mensen die geïnteresseerd zijn in je werk. Voeg een link toe naar je shop, of integreer je shop in je website met onze Wordpress plugin.

  • Via jouw sociale netwerken

Sociale netwerken zijn ook een zeer goede plek om je shop onder de aandacht te brengen. Grote kans dat je vrienden en volgers al fan zijn van je werk! Denk hierbij aan Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube en natuurlijk Instagram. Maar onderschat ook LinkedIn niet. Je zakelijke contacten kunnen ook je klanten worden!

Let er wel op dat je sociale netwerken gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en ga niet alleen maar commerciële berichten plaatsen. Anders ben je je fans en volgers zo kwijt. Ga de interactie aan en bouw een netwerk van kwaliteit op, hier heb je namelijk op de lange termijn wat aan!

Door het gebruik van onze WallApp helpen we je gemakkelijk sfeerbeelden van jouw werken te delen via social media. Met de WallApp kun je jouw werk in een kamer plaatsen en automatisch in de juiste afmetingen distribueren via jouw gekozen sociale media kanaal.

  • Promoot in je e-mail

Met iedere e-mail die je verstuurd, kan je je shop onder de aandacht brengen, namelijk door de link van jouw webshop in je e-mail handtekening te zetten.

  • Linken

Op welke kanalen je ook actief bent, zorg ervoor dat er een link te vinden is naar jouw shop. Niet alleen maak je bezoekers bewust dat ze jouw werken kunnen kopen, maar links worden ook gebruikt door zoekmachines om websites te vinden.


Hoe kan ik goed gevonden worden online?

Gevonden worden klinkt erg passief. En dat is het ook! Het doel is om gevonden te worden in zoekmachines. Veel mensen beginnen hun zoektocht in een zoekmachine. Als jouw shop en werken hierin te vinden zijn, dan ben je goed bezig.

Het goed vindbaar zijn in zoekmachines betekent dat je vooraf veel tijd moet spenderen aan het omschrijven van je werken en je profiel.

Goede titels voor mijn werken

We raden aan om sterkte titels te gebruiken. Wees hierin zo duidelijk en precies als je kunt. Een slecht voorbeeld is: 'Londen 12'. Een goed voorbeeld is 'Panoramafoto van Londen, de Thames en Big Ben tijdens zonsondergang'. Zorg ervoor dat ieder werk een unieke titel heeft maar maak je titel niet absurd lang. Gebruik de omschrijving voor meer informatie.

Met een sterkte titel, zoals het voorbeeld hierboven, maak je een goede kans om hoog te scoren in de zoekresultaten als mensen op zoek zijn naar Londen, de Thames of Big Ben.

Een goede omschrijving

Er zijn twee succesfactoren die een omschrijving goed maken:

  1. De kwaliteit. De kwaliteit heeft te maken met de ‘uniekheid’ van de omschrijving. Dit houdt in dat de tekst die je hier beschrijft niet op een andere website voor moet komen. Het heeft geen zin om bijvoorbeeld een tekst van Wikipedia te kopiëren. Hoe unieker je omschrijving, hoe meer kans je maakt om goed te scoren in de zoekresultaten.
  2. De lengte. Hoe meer tekst, hoe beter! Google houdt van tekst. We raden je aan om te richten op circa 100 woorden.

Het schrijven van goede en unieke content kost tijd. Maak hier tijd voor! Een tijdsinvestering waar je op langer termijn wel van kunt profiteren.

Het kopiëren van teksten van andere websites zorgt enerzijds dat de kwaliteit erg laag is, én anderzijds dat je mogelijk inbreuk maakt op iemand anders zijn intellectueel eigendom.

Een goed profiel

In je profiel kan je informatie over jezelf kwijt. Hierbij geldt hetzelfde als voor de omschrijving. Hoe meer tekst, hoe beter. Vertel in je profiel wat over jezelf, je stijl en je favoriete onderwerpen. Ook hierbij is de uniekheid van de tekst van belang. Schrijf dus een andere tekst dan die je op je eigen website hebt staan.


Hoe integreer ik mijn Werk aan de Muur shop in mijn eigen website?

Met onze Wordpress plugin kan je jouw shop integreren in je eigen website. Gebruik deze plugin om de werken en albums uit je shop op je eigen website te tonen. Meer informatie over de plugin vind je op je dashboard als je ingelogd bent in je shop.


Hoe deel ik (nieuwe) werken?

Bij elke upload van nieuw werk in je shop heb je de kans om dit te delen met je fans. Maak gebruik van deze kans! Let er wel op dat je niet al je nieuwe werken tegelijk deelt, want dat is een informatie overload. Verspreid je berichten over de dag heen, zo heb je meer kans om iedereen te bereiken!

Tip: Kijk eens naar Buffer. Deze dienst helpt je om je berichten op je sociale netwerken over de dag te verdelen.

Promoot binnen je shop

Ook binnen je shop kan je laten zien welke werken nieuw zijn. Bijvoorbeeld door het aanmaken van een album en daar de nieuwste werken in zetten. Of maak een album met jouw favorieten, de meeste verkochte, enzovoorts.

Promoot op je site en/of blog

Deel je nieuwe werken via jouw website en/of blog. Geef ze de aandacht die ze verdienen.

Experimenteer met de wijze van presentatie. Gebruik bijvoorbeeld eens een voorbeeld kamer met jouw werk erin. Deze kun je eenvoudig distribueren via de WallApp.

Promoot op je sociale netwerken

Natuurlijk kan je ook via social media aankondigen dat er nieuwe werken te vinden zijn in je shop. Probeer te variëren met de vorm en boodschap van dit nieuws. De boodschap kan zijn dat je een nieuw werk in je shop hebt toegevoegd, bijvoorbeeld door middel van de voorbeeldkamers uit de WallApp. Of je laat de foto zien en zet hier subtiel bij dat deze ook te koop is. Maar er zijn natuurlijk nog talloze andere manieren. Denk hierbij aan een video, een gifje. Laat je inspireren door beeldmakers met een groot bereik.

En nogmaals, zorg dat je mensen niet overspoelt met jouw (commerciële) berichten. Verdeel deze over de dag of dagen heen.

Tip

Wist je dat wanneer je klikt op één van je werken er een button staat met “Download share afbeelding”. Kies het kanaal waar je je werk wilt verspreiden en er wordt automatisch in de juiste formaat een voorbeeldkamer met jouw werk gegenereerd inclusief prijs! Ideaal voor het promoten op je kanalen.


Wat is de WallApp?

De WallApp is een handige tool aangeboden door Werk aan de Muur. Je krijgt snel een beeld van hoe een afbeelding aan de muur eruit komt te zien. In de app bieden we namelijk een aantal voorbeeldkamers aan waarin jij je werk kunt ophangen. Hierdoor krijg je een goed beeld of een werk past bij een bepaalde stijl van inrichting. En nog handiger; je kunt de afbeelding downloaden en opslaan! Hierdoor heb je direct mooi beeldmateriaal voor promotie.


Zijn er promotie acties die ik kan doen?

Ja! Je kunt het publiek op zoveel verschillende manieren verrassen. Dus laat je creativiteit gaan. Een tip; mensen houden van kortingen! Dit is een goede manier om weer even onder de aandacht te komen. Verzin periodieke kortingsacties of maak één werk een week lang goedkoper. Verlaag je marge en deel deze actie overal waar je kunt; jouw website, blog en sociale kanalen. Wil je hierbij hulp; neem gerust contact met ons op!


Werkt flyeren?

Maak je werken in een bepaalde omgeving? Probeer dan eens lokale promotie. Zoek kopers in dat gebied! Je kunt bijvoorbeeld flyers, of een leuke ansichtkaart, maken om je shop te promoten en deze te verspreiden in die omgeving. Hang ze op bij de lokale supermarkt, vraag of je ze in horeca gelegenheden mag neerleggen of gooi ze bij mensen in de brievenbus. Met promotie is het vaak dat je alles moet proberen om te zien welke methode goed werkt.


Wat doe ik met visitekaartjes?

Vergeet niet je shop te vermelden op je visitekaartjes.

Ieder kaartje wat je uitdeelt, kan een potentiële koper opleveren. Of maak specifieke kaartjes voor jouw shop. Bij moo.com kun je bijvoorbeeld grappige kleine kaartjes kopen.