Erna van Lith beeldmaker Werk aan de Muur

Een fascinatie voor portretten

Klassiek ambacht

Tekenen is voor Erna van Lith net zo normaal als ademen. Voor haar gevoel heeft zij ook nooit anders gedaan. Op jonge leeftijd werd haar talent voor tekenen ontdekt en om daadwerkelijk wat met haar aangeboren passie te kunnen, leerde Erna alles wat zij zag zo getrouw mogelijk op papier zetten. Na enkele zijwegen, is ze 12 jaar geleden pas echt serieus begonnen met tekenen en schilderen. Deze week vertelt Erna over haar ontdekkingstocht als kunstenaar.

  1. 189 ED754 118 D 4942 8 EA9 FA09419 A772 C

Over Erna

WOONT in Hedel WERKT als (portret) kunstenaar & Customer Service bij een bedrijf dat medische disposables aan ziekenhuizen verkoopt GEK op tuinieren & planten en dans & klassieke muziek/opera INSTAGRAM @ernavanlith

Voorliefde voor gezichten

Als kind vond ik het al het leukste om portretten te tekenen en schilderen. De fascinatie voor gezichten zat er dus al vroeg in. In eerste instantie tekende en schilderde ik alleen voor mezelf. Ik volgde lessen en workshops om de techniek te leren en om uit te vinden wat ik met de kunst wil: welk materiaal, welke onderwerpen, welke stijl bevalt mij het meest. Zo ben ik uiteindelijk portretten gaan tekenen en schilderen.Terug naar de diepgewortelde interesses uit mijn kinderjaren. Gaandeweg werd ik steeds fanatieker en serieuzer, en trad ik meer naar buiten met mijn werk. Het begon met een kleine tentoonstelling in het dorp waar ik ben opgegroeid, Berlicum. Daarmee werd de belangstelling groter en volgden meer opdrachten, deed ik mee aan wedstrijden en hield ik meer én grotere exposities.

Je mag kunnen zien dat het geschilderd is

Meestal zijn mijn portretten ongeveer levensgroot. Waarbij ik mijn portretten in olieverf op linnen doek of in houtskool of inkt op papier zet. Ik vind het wel mooi om niet alles heel glad af te werken. Je mag wel nog kunnen zien dat het geschilderd is. Dat is naast het levensgrote formaat, het meest kenmerkende aan mijn stijl.

Klassiek ambachtelijk

Inspiratie voor mijn portretten haal ik uit mijn modellen. In een gezicht ligt veel besloten van wie je bent, hoe je de wereld in kijkt, bij welke familie je hoort, op wie je het meest lijkt. Mensen zijn gewoonweg altijd interessant. In artistiek opzicht heb ik grote bewondering voor Rembrandt en ik laat mij ook graag inspireren door zijn werken in de uitvoering van mijn portretten.

Voor het beginstadium van een portret werk ik het liefst met een model, niet aan de hand van een foto. Dan krijg je veel meer mee van de persoonlijk- en eigenheid van het model. In mijn atelier maak ik vervolgens een opstelling en zorg ik voor de juiste belichting In principe poseert mijn model een keer. Ik maak dan schetsen voor de compositie en de kleuren, en foto’s als leidraad voor de compositie, licht en de fijne details.

Schilderen doe ik dan nog wel op klassiek ambachtelijke wijze: ik zet mijn schilderijen eerst in grote vlakken licht en donker op, zonder details en zonder kleur. In een volgende laag komen de eerste kleuren, nog steeds in grote vlakken. Dan pas worden details verder uitgewerkt. Gedurende het proces laat ik niet de voortgang van het portret zien, dat vind ik niet prettig. Het is veel leuker om ze het eindresultaat te tonen.

Tevreden

Ik ben tevreden met het eindresultaat zodra het portret zo is geworden als ik het had bedacht Tijdens de poseersessie vormt zich een beeld in mijn hoofd. Dat is gebaseerd op iemands uiterlijk, maar grotendeels op iemands uitstraling, karakter en verhalen. Dat beeld wil ik weergeven én als dat gelukt is, ben ik tevreden.

Benieuwd naar meer? Klik hier om naar de shop van Erna van Lith te gaan.

Bekijk meer beeldmaker interviews

Floris’ Fine-arts

Realistisch met een vleugje dromerigheid