Technische eisen

In je shop upload je digitale bestanden. Deze digitale bestanden worden gebruikt om af te drukken wat de koper heeft besteld. Het is daarom erg belangrijk dat ze van de hoogste kwaliteit zijn. Jouw werk kan namelijk geprint worden op een kleine fotoprint, maar ook als wandvullend behang. Zijn je werken niet-digitaal (denk aan schilderijen, graffiti, tekeningen, enz.)? Dan kan je ze scannen of fotograferen. Op deze pagina vind je alle technische eisen, informatie en tips over het uploaden van de juiste werken bij Werk aan de Muur.

Veelgestelde vragen

In je account uploadt je digitale bestanden. Deze digitale bestanden worden gebruikt om hetgeen de koper besteld te printen. Het is dus van groot belang dat deze in de allerhoogste kwaliteit zijn. De reden hiervoor is dat jouw werk zowel als klein formaat fotoprint, of wandvullend als behang te koop is.

Een digitaal bestand dient minimaal te voldoen aan de volgende specificaties:

  • TIFF (met ZIP compressie) of JPEG (in maximale kwaliteit) bestand.
  • Kleurprofiel: Adobe RGB (of sRGB).
  • Resolutie: minimaal 12 megapixel (en korte zijde groter dan 2500 pixels).
  • Bestanden tot 150 mb kunnen worden geüpload.
  • Bij voorkeur werken met een standaard verhouding (1:1, 2:1, 3:2, 4:3, etc).
  • Geen randen (witranden, of sierranden).
  • Voeg geen bedrijfsnaam, copyright melding, of logo’s toe (een handtekening in een schilderij is overigens wel toegestaan).
  • Exporteer in Photoshop of Lightroom het bestand inclusief kleurprofiel.
  • Zorg voor een unieke foto. Upload niet dezelfde foto in 5 verschillende variaties, denk aan zowel zwart/wit als kleur. Kies zelf je voorkeur. We willen ons assortiment zo aantrekkelijk mogelijk presenteren aan de klant, en niet alles dubbel.

Het is dus van groot belang dat jouw digitale bestanden van de allerhoogste kwaliteit zijn. Hoe je daarvoor kan zorgen, en waar je op moet letten, is afhankelijk van het soort werk dat je aanbiedt. Maak je werken niet digitaal (denk aan schilderijen, graffiti, tekeningen en meer), dan moet je deze digitaliseren. We maken onderscheid tussen:

  • Foto's
  • (Niet-digitale) gemaakte schilderijen en tekeningen
  • Illustraties en overige digitale bestanden

De drie worden ieder gedetailleerd beschreven.

Nee. Dit doen we bewust niet. Wij zijn van mening dat elk werk wat je aanbiedt op alle materialen en alle maten verkrijgbaar moet zijn.

De gedachte hierachter is dat je van te voren niet weet in welke maat of op welk materiaal iemand iets wil kopen. Stel hij bladert door jouw shop en ziet een werk wat hij op behang wil bestellen, dan snap je dat hij teleurgesteld is als die optie er niet bij zit.

In het kort: Je foto’s zijn met een micro 4/3 of spiegelreflex geschoten in RAW in de hoogste resolutie, met een zo laag mogelijke ISO, nabewerkt in een RAW converter, scherp, goed belicht, bevatten geen ruis en chromatische abberatie.

  • Fotografeer met minimaal een systeemcamera (micro 4/3) of spiegelreflex.

Alleen foto's gemaakt met een spiegelreflex of systeemcamera zijn goed genoeg om aan te bieden. Foto's gemaakt met een compactcamera, een action-camera (GoPro, etc.), drone (DJI, etc.) of een telefoon voldoen niet aan de eisen. De reden hiervoor is dat de sensoren van deze camera’s te klein zijn en niet voldoende detail opslaan.

  • Je fotografeert in RAW

Ondanks dat camera’s steeds beter worden, moeten foto’s nabewerkt worden. Met een foto direct uit de camera, doe je de foto tekort. Een foto schiet je met je camera, maar maak je met nabewerking. Foto’s schiet je in RAW formaat.

Nabewerken houdt niet in dat je extreme bewerkingen gaat doen. Nabewerken moet je meer zien als digitaal ontwikkelen. Je past de kleurtemperatuur aan, stelt de belichting iets beter bij, etc. etc.

Meer over het verschil tussen RAW en JPG lees je bij VinkAcademy.

  • Fotografeer met een zo laag mogelijke ISO

Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis je kan verwachten. Controleer de ruis in je bestand en verwijder deze zo veel mogelijk. Ruis wordt later op deze pagina nog besproken.

  • Je bewerkt in een RAW converter als Lightroom, of Camera RAW

Digitaal ontwikkelen doe je zoveel mogelijk in Lightroom of Camera RAW.

  • Snijd je foto bij in vaste verhouding

Wil je de compositie van je foto achteraf aanpassen, snijd (crop) je foto dan in vaste verhoudingen (1:1, 2:1, 3:2, 4:3, etc). Let er op dat je aan de minimale resolutie eis blijft voldoen!

  • Houd je histogram in de gaten

Niet alleen tijdens het fotograferen, maar ook tijdens het bewerken houd je je histogram in de gaten zodat je een werk hebt wat niet onder- of overbelicht is. Meer inhoudelijke informatie over hoe je een histogram leest vind je bij VinkAcademy.

  • Herken en verwijder ruis

Onze ervaring leert dat kopers vaak een werk zonder ruis aan de muur willen hebben. Ruis zorgt vaak voor een drukke afbeelding die vaak ongewenst is. Controleer na het importeren van je foto's in je RAW converter als eerste de ruis en verwijder deze wanneer aanwezig.

  • Herken en verwijder chromatische abberatie

Chromatische abberatie herken je aan groene, paarse of roze randjes rondom objecten in je foto. Deze zijn eenvoudig te verwijderen in de nabewerking. Lees meer over chromatische abberatie, en het verwijderen ervan.

  • Check de kwaliteit op 100%

Na elke stap in je bewerking zoom je in op 100% en bekijk je wat het effect is op de bewerking. Sommige bewerkingen kunnen veel ruis tot gevolg hebben. Het is dus van belang om in je systeem te krijgen om even in te zoomen op 100% en details van je foto goed in de gaten te houden.

  • Verklein (en vergroot!) je foto’s niet

Houd bij het exporteren van de foto’s de bestandsgrootte aan zoals hij is, en verklein je foto niet. Wat ook zeer belangrijk is, is dat je je foto’s niet vergroot. Bij het vergroten van de foto gaat de kwaliteit hard achteruit!

In het kort: Je niet-digitale bestanden scan je in of fotografeer je in de hoogste kwaliteit. Ze zijn bijgesneden waardoor enkel het werk in beeld is.

  • Scan je werken in met een goede scanner, of fotografeer het

Maak gebruik van de diensten van een winkel of drukkerij die verstand heeft van het digitaliseren. Past je werk niet onder een scanner, fotografeer het werk met een digitale spiegelreflex. Alle eisen hiervoor vind je hierboven terug.

  • Zorg dat enkel het werk te zien is

Als je je werk gaat scannen of fotograferen, dan zie je vaak nog wat van de omgeving erbij. Snij het werk uit, zodat enkel het werk te zien is. Let op dat je zo min mogelijk snijdt en dat je de vaste verhoudingen van het werk behoudt (1:1, 2:1, 3:2, 4:3, etc).

  • Bewerk het bestand zodat de kleuren gelijk zijn

Bij het digitaliseren van je werken kunnen kleuren anders worden dan je hebt bedoeld. Trek de kleuren bij in bijvoorbeeld Adobe Photoshop. Zorg dat je bij het bewerken van je afbeeldingen de kwaliteit in de gaten houdt, en geen ruis toevoegt.

Tips voor het fotograferen van je niet-digitale werken:

Bij het fotograferen van je werken is het van belang dat het werk egaal belicht, ruis-vrij en zo scherp mogelijk wordt.

  • Zorg voor egaal licht
    • Schiet bijvoorbeeld buiten, onder een subtiel wolkendek. Een felle zon zorgt weer voor te hard licht.
  • Schiet met een zo laag mogelijke ISO
    • Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis de foto zal bevatten. We vragen om digitale bestanden met nagenoeg geen ruis.
  • Gebruik een klein diafragma
    • Hoe kleiner het diafragme (hoge f/ waarde), hoe scherper de foto zal zijn.
  • Gebruik een statief
    • Als je met een lage ISO en een klein diafragma schiet, zal je een lagere sluitertijd nodig hebben om het werk goed belicht te krijgen. Dit kan je eigenlijk niet fotograferen door de camera in je hand te houden. Gebruik dus een statief.
  • Gebruik mirror-lockup, en zelfontspanner
    • Stel op je camera mirror-lock in. Dit houdt in dat de spiegel van je camera al omhoog klapt voordat de foto gemaakt wordt. De klap die de spiegel maakt kan er voor zorgen dat je camera beweegt en dit kan je terug zien in de foto.
    • Schiet de foto met de zelfontspanner ingesteld. Jouw hand kan er voor zorgen dat de camera ook lichtjes kan bewegen. Door de zelfontspanner in te stellen, elimineer je mogelijke bewegingen.

In het kort: Je bestanden zijn in hoge resolutie gemaakt in Adobe Photoshop, Illustrator of Indesign.

  • Zet je werk om naar JPEG, in geval van vector bestanden

Is je werk van origine een vector, zet deze dan om naar JPEG in een hoge resolutie. Ga voor minimaal 12 megapixel (in geval van vierkante werken is dit (ongeveer) 3500 x 3500 pixels, of bij 3:2 4000 x 3000). Groter dan 12 megapixel kan altijd!

Zorg ervoor dat je altijd de originele bestanden bewaart! In het geval van foto’s is dat (dus) de RAW met eventuele bijbehorende bewerkingen en voor digitaal beeld het originele vector bestand. Het gebeurt wel eens dat klanten om een speciale nabewerking vragen die we dan in overleg met jou als beeldmaker graag willen uitvoeren. Voor het beste resultaat moet zo’n bewerking uiteraard op het origineel worden uitgevoerd. Het kan ook zijn dat je zelf op een later moment bedenkt dat een foto toch iets lichter of donkerder moet zijn. Ook dan is het belangrijk dat deze wijziging vanuit het origineel wordt gedaan, en niet vanuit een al geëxporteerd JPG bestand.

Deze werken kan je helaas niet in je profiel/ shop aanbieden. Hoe mooi het werk ook is, dan is dat helaas het gevolg. Bied je alsnog het werk aan, dan kan het voorkomen dat iemand het werk koopt en wanneer blijkt het niet te voldoen aan onze eisen, dan moeten de klant teleurstellen. En dat wil natuurlijk niemand!

Stel jezelf steeds de volgende vragen bij het uploaden van je werk:

  1. Is dit werk geschikt als kunst voor aan de muur? Kortom, blijf wel beschaafd.
  2. Zouden klanten bereid zijn om dit werk te kopen? Voorbeeld: Misschien heb jij een erg mooie herinnering aan een bepaalde vakantiefoto, maar wees kritisch en vraag jezelf af of anderen bereid zijn ook die foto te kopen en aan de muur te hangen.
  3. Is deze afbeelding rechtenvrij? Lees meer over de rechten van anderen.
  4. Is mijn afbeelding origineel genoeg? We raden je aan om even naar de collecties te kijken waar jouw werk in past. Stel je hebt een foto van de Domtoren in Utrecht gemaakt, maar er is al een collectie met 100 foto’s van de Domtoren, vraag je jezelf dan af of het zin heeft jouw werk te uploaden.

Kortom, kijk zelf ook kritisch naar je werken. Verplaats je even in de koper en vergroot de kans op verkoop.

Ja en nee.

Tijdens het uploaden controleert het uploadsysteem automatisch:

  • Of je camera voldoet aan de technische eisen

Werken die gemaakt zijn met een camera die niet voldoet aan de eisen, worden niet in je shop geplaatst. In een rode balk wordt hierop gewezen. De kleur rood van de feedback geeft aan dat het niet zichtbaar is op het platform.

Tijdens het uploaden geven we automatisch feedback met hints over:

  • Of het werk geen hoge ISO heeft en herinneren we je eraan of het werk ruisvrij is
  • Of de sluitertijd niet te lang is voor de gekozen focal length (zoom)
  • Of het werk een kleurprofiel bevat. Exporteer in Photoshop of Lightroom het bestand dus inclusief kleurprofiel.

We geven hints en kunnen dit niet automatisch controleren op kwaliteit. De hints worden gegeven in een gele balk. Hierbij gaat het dus om hints zodat je je werken nog eens kunt checken. De werken zijn wel zichtbaar op het platform.

We maken een uitzondering bij privé werken, omdat dit in opdracht is en de klant vaak al op de hoogte is van de kenmerken van de foto.

Goed om te weten: Op dit moment zie je in de feedback balk "beta" staan. Dit betekent dat we het automatisch herkennen van eisen nog aan het testen zijn. Heb je het gevoel dat wij er met feedback naast zitten? Laat het dan aan ons weten. Dan kunnen we het verbeteren.

We onderscheiden twee meldingen:

  • De gele gekleurde opmerkingen zijn vriendelijk bedoelde hints. Zie het als extra controles en/of waarschuwingen.
  • De rood gekleurde opmerkingen zeggen dat er iets mis is met je foto('s). Ze voldoen niet aan onze minimale eisen. Deze worden dan ook niet getoond in je shop.

Nee, helaas niet. We controleren bij het uploaden enkel of je camera voldoet aan de eisen.

We kunnen tijdens het uploaden niet controleren of:

  • Het werk scherp is
  • Er geen ruis in zit
  • Of er geen sensorvlekken in het werk zitten
  • Of de bewerking niet extreem is, waardoor bepaalde details dichtlopen
  • Of de foto niet bewogen is
  • Of je geen rechten schendt

Dit zijn zaken waar jij zelf tijdens het bewerken van je werken zeer secuur op moet letten!

De feedback is een gele melding, dat betekent dat het een hint is om nog eens goed naar je werk te kijken. Het betekent dus niet dat je werk niet zichtbaar is bij Werk aan de Muur.

Als er geen kleurprofiel in het werk zit, dan moeten wij een keuze maken welke kleuren we toepassen. Zonder profiel gaat de printer aannames doen, en weet je dus niet 100% zeker of de kleuren wel zo uitkomen zoals jij ze bedoeld hebt.
Bij de export in Photoshop of Lightroom kan je de kleurprofiel aanvinken, zodat het te vinden is bij je fotobestand.

Tips van Natalie Bruns

1: Er is altijd maar 1 foto de allermooiste. Leer heel kritisch naar je eigen werk te kijken en kies er voortaan 1.

2: Zorg ervoor dat je je foto altijd bewerkt en hem dan op 100% groot in beeld zetten. Dan zie je ineens stipjes, vlekjes een vogel in de verte die een stipje is. Die moeten weg. Als je namelijk een canvas besteld op 120 x 80 cm wil je niet denken ‘wat is die stip?’’. Jij mag dan wel weten dat daar ooit een vogel vloog, maar als het op 100% geen vogel lijkt, moet het eraf.

3: Vergelijk je eigen foto's met die van stock bureaus. Ik zag iemand met 1 blauwe bes, google blauwe bes. Dan zal je zien dat als iemand 1 bes op de foto zet, deze bijna beeldvullend, haarscherp en prachtig van kleur is. Als het totaal niet lijkt op de compositie, scherpte en kleur die je zelf hebt gedaan, dan kun je er vanuit gaan iemand die zoiets zoekt, de foto elders koopt.

4: Kies een onderwerp die interessant is. Tulpen zijn er echt in overvloed. Dat wil zeggen dat de mensen met de mooiste camera’s en die het beste fotobewerkingsprogramma hebben het waarschijnlijk van je ‘winnen’. Een tulp word dus pas interessant voor jou om te plaatsen als er een geweldige vlinder op neer strijkt. Of een ezel met zijn guitige koppie een hap van een hele bos neemt.

5: Er zijn wel 100 tips, maar ik geef er graag nog 1. Geef niet op! Je wordt alleen maar beter van heeeeel veel foto’s maken. Door kritisch ernaar te kijken. Veel te vergelijken met de fotografen die er wel hun geld mee kunnen verdienen. Wat is er anders aan hun foto? Door te leren bewerken en de feedback die jullie krijgen toe te passen, zullen jullie alsmaar beter worden.

Categorieën

Account en dashboard

Waar je kunt verkopen

Wat kan en mag ik verkopen?

Technische eisen

Juridische zaken

Geld verdienen

Profiel

Werken beheren

Marketing en promotie