Werken beheren

Werk: IN ORDER van db WATERMAN - Werkcode 71511

Op deze pagina vind je alles over het beheren van jouw werken bij Werk aan de Muur. Door de juiste informatie en details aan je werken toe te voegen door middel van bijvoorbeeld tags, vergroot je de kans om beter gevonden te worden. Alle informatie over tags, vertalingen en het taggingsysteem vind je hier terug.

Veelgestelde vragen

Alles wat je plaatst in je account staat direct live. Maar zolang je je shop nog niet promoot, kan je zonder zorgen je shop vullen. Ben je klaar? Deel hem overal.

Metadata zijn gegevens die jouw werk beschrijven. Dus de titel, omschrijving, medium, stijl en tags. Deze data voeg je toe aan jou werk nadat je deze hebt geüpload. Zorg dat je dit direct doet, anders worden je werken niet opgeslagen.

Bij ieder werk wat je upload kan je de volgende gegevens invullen: Titel, omschrijving, medium, stijl en tags. Daarnaast kan je je werken in albums indelen. De titel en omschrijving kan je invullen in meerdere talen. Zie ook ‘in welke talen kan en moet ik mijn werk omschrijven?’.

Exif data

Titels, omschrijving en tags worden direct uit jouw EXIF gehaald en alvast ingevuld!

Je dient de titel en omschrijving minimaal in je moedertaal in te vullen. We raden echter aan om ook naar andere talen te kijken, want door dit enkel in het Nederlands in te vullen loop je klanten mis!

Werk aan de Muur is namelijk ook actief in andere landen. We zijn actief op de Duitse en Franse markt, maar andere landen staan ook op onze planning. We raden daarom aan om naast het Nederlands, minimaal het Engels in te vullen. De reden hiervoor is dat Engels de standaard taal is. Dus vul je in het Frans geen titel en omschrijving in, dan tonen we de Engelse titel en omschrijving. Is deze ook niet ingevuld, dan tonen we de Nederlandse titel en omschrijving. Mocht je andere talen machtig zijn, raden we die ook aan.

Je hebt een mooi werk gecreëerd, geüpload in je account, en je bent ready voor je eerste verkoop. Maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt door kopers? Tags! Alle tags worden automatisch vertaald, zodat je werken ook op de Duitse en Franse sites goed vindbaar zijn op de vertaalde termen. Hierdoor ben je dus beter vindbaar in andere landen waar Werk aan de Muur actief is. Wat bedoelen we met vindbaarheid? We bedoelen hiermee de vindbaarheid van jouw werk wanneer iemand gebruik maakt van de zoekbalk van Werk aan de Muur / OhMyPrints. Werken komen namelijk op basis van hun tags in categorieën terecht.

Wat je wél moet doen:

  • Gebruik specifieke tags (bijv. “Noordzee” in plaats van “Zee”).
  • Combineer specifieke tags.
  • Concentreer je op essentiële delen van de foto (bijvoorbeeld, als een kleine berg zichtbaar is in de achtergrond van jouw foto van het Noorderlicht, laat “berg” als tag dan weg”).
  • Gebruik de juiste namen van plaatsen, landschappen of oriëntatiepunten (bijv. “San Fransisco”, “San Fransisco Bay” of “Golden Gate Bridge”).
  • Speciale kunsttechnieken, indien van toepassing, zijn ook geschikt als tags (bijv. “Digitaal schilderen”, “digitale kunst”, of “luchtfotografie”).
  • Check spellingsfouten.
  • Weet wanneer je moet stoppen.

Dit moet je niet doen:

  • Beschrijven van jouw camera apparatuur.
  • Merknamen gebruiken.
  • Bedrijfsnaam vermelden.
  • De afbeeldingen “spammen”
  • Dubbele tags verwijderen: Werken zijn soms getagd met tags die deels overeenkomen, bijvoorbeeld (fictief) de tags “Amsterdam” en “Amsterdam (binnenstad)”. Zo’n tag lijkt dubbel en is dat deels ook wel, maar vanwege de relevantie, vindbaarheid en vertalingen willen we dergelijke tags toch graag behouden. De dubbele tags zullen bovendien niet voor vervuiling in de resultaten zorgen omdat we dat in een zoekopdracht wel netjes kunnen filteren.

Locatietags

Tags met een locatie erin zijn soms een geval apart. Stelregel hierbij is dat de locatie ook uit de context van een foto duidelijk moet zijn. Heb je bijvoorbeeld een close-up van een boom die toevallig in Amsterdam staat, maar er verder niets van Amsterdam zichtbaar is, dan zou het werk ook niet met “Amsterdam” getagd moeten zijn.

Er zijn echter ook voorbeelden te verzinnen waarbij een niet zichtbare locatie toch relevant is. Neem bijvoorbeeld een foto van een strand dat getagd is met “Zeeland” of misschien “Texel”. Uit de context van de foto is dat niet op te maken, maar toch is het belangrijk dat deze tags bij het werk blijven. Voor een potentiële klant zal deze locatie een bepaalde waarde hebben ondanks dat dit in de foto niet zichtbaar is.

Wil je goed gevonden worden? Steek wat tijd in het juist taggen van je werk. Hier heb je op lange termijn wat aan!

Het taggingsysteem van Werk aan de Muur / OhMyPrints

Bij Werk aan de Muur koppelen we de tags aan Wikipedia artikelen om ze automatisch te vertalen. We hanteren een maximum van 12 tags, omdat we willen dat je bij de kern van het beeld blijft. Dat lukt je vast in 12 tags!

Het taggingsysteem werkt op twee manieren:

  1. Je kan een term intypen en een voorgestelde term uit de lijst kiezen.
  2. Een term intypen en geen voorgestelde term kiezen, zo kun je eigen termen gebruiken. Dit heeft wel als nadeel dat de tag niet vertaald wordt, en het werk dus minder vindbaar is op de site en in andere talen.

Tags verwijderen

Tags van een werk kan je eenvoudig verwijderen. Hiermee zorg je ervoor dat werken niet vindbaar zijn onder termen die niet relevant zijn.

In je dashboard kan je bij “werk beheren” tags verwijderen. Bij elke tag vind je een optie om die specifieke tag te verwijderen. Deze optie is het kruisje rechtsboven van de tag.

Bij tags vul je termen (sleutelwoorden) in die jouw werk beschrijven. Je kunt per werk maximaal 12 tags toevoegen. Houd het zo relevant als mogelijk en vul enkel termen in waarbij de link met het werk direct duidelijk wordt.

Tags vul je in door simpelweg te beginnen met typen. Zodra je typt, geven we je suggesties voor tags. Zoek de tags uit de lijst met suggesties die het beste past en klik hem aan.

Blauwe tag: Een medium of stijl tag.

Groene tag: Een gevalideerde tag. Deze tag is verrijkt met informatie van Wikipedia.

Oranje tag: Een niet-gevalideerde tag (lage kwaliteit). Deze tag is niet verrijkt met informatie van Wikipedia.

De werken in je shop staan automatisch gesorteerd op volgorde van wanneer je ze hebt geüpload. De nieuwste werken staan bovenaan. In je instellingen kun je de volgorde van werken veranderen:

  • Op basis van waardering
  • Op datum, nieuwste eerst
  • Op datum, oudste eerst

Daarnaast is het mogelijk je werken in te delen in albums en zo een eigen categorieën structuur maken. Bij het uploaden en wijzigen van een werk geef je aan in welk album een werk moet staan. Een werk kan ik meerdere albums tegelijk staan. Je kan aangeven of je de albums bovenaan op voorpagina wilt hebben of niet in je instellingen.

Hoe wijzig ik een werk?

Alles wat je tijdens het uploaden kan invullen, kun je achteraf ook nog aanpassen. Als je je werken bekijkt, zie je een wijzig-icoon. Klik hierop en je kan je werk wijzigen.

Kan ik het bestand van een werk ook vervangen?

Ja, dat kan. In het overzicht van je werken vind je bij ieder werk een vervang-icoon.

Hoe verwijder ik een werk?

Wil je een werk niet meer aanbieden? Verwijder het door op het vuilnisbak-icoon te drukken. Heb je een betere versie van een werk? Vervang dan het werk in plaats van het werk te verwijderen en opnieuw te plaatsen.

Hoe maak ik een album aan? Hoe wijzig ik een album?

In je dashboard vind je het onderdeel 'albums'. Hier maak je nieuwe albums aan en kan je bestaande albums wijzigen.

De beelden die we hebben staan op Werk aan de Muur zijn altijd van klein formaat. De originelen zijn nooit publiek beschikbaar.

Nee, dat staan we niet toe. We maken bewust geen gebruik van watermerk in onze foto’s omdat dit zeer ongunstig is voor de conversie en we willen geen verwarring creëren bij onze bezoekers over het beeld. Beelden mét watermerk kunnen namelijk voor verwarring zorgen, omdat bezoekers soms denken dat dit onderdeel van het werk is.

Tip van Jesper Krijgsman over vindbaarheid

De collectie van Werk aan de Muur is zeer uitgebreid. Het is daarom niet altijd even makkelijk om voor te zorgen dat jouw werken er tussenuit te springen en vele bezoekers trekt (gelukkig is dit platform in dat opzicht veel beter dan Fine Art America en Saatchi Art waar je het totaal aantal werken de collectie met een factor van 100 kan vermenigvuldigen).

Bekijk je tags kritisch. De website kan zelf de kleuren van het beeld herkennen en aangezien het werk al in de categorie “Fotografie” wordt geplaatst, is het niet nodig om dit nog als tag op te geven. Hier zou je andere tags kunnen gebruiken die de sfeer of emotie weergeven, of waarom jij als maker gelooft dat jouw werk bijzonder is (dit is geen kritiek - want dit geldt ook voor mijn eigen werk).

Probeer je eens in een potentiële kijker te verplaatsen – hoe zou zo iemand naar iets zoeken en op jouw werk uitkomen? Als je onzeker bent raad ik je aan andere werken van beeldmakers te bekijken en de tags te bestuderen. Als je zelf niet weet welke tags het beste zijn, kun je dit makkelijk testen verschillende combinaties van tags bij verschillende werken. Zo kun je zelf bijhouden of er werken bijzitten die na afloop beter bekeken worden.

Categorieën

Account en dashboard

Waar je kunt verkopen

Wat kan en mag ik verkopen?

Technische eisen

Juridische zaken

Geld verdienen

Profiel

Werken beheren

Marketing en promotie