Beeldmaker 2

Zoekmachine

Werken beheren, omschrijvingen en tags

Op deze pagina vind je alles over de vindbaarheid van jouw werken bij Werk aan de Muur. Door de juiste informatie en details aan je werken toe te voegen door middel van bijvoorbeeld tags, vergroot je de kans om beter gevonden te worden. Alle informatie over tags, vertalingen en het taggingsysteem vind je hier terug.

De zoekmachine in een notendop

Werk beheren Taggingsysteem Zoekmachine

  1. Werk Beheren V1

Werken beheren

Ga naar je account en klik op Werk beheren. Hier vind je alle door jou geüploade werken terug. De werken in je shop staan automatisch gesorteerd op volgorde van wanneer je ze hebt geüpload. De nieuwste werken staan bovenaan. In je instellingen kun je de volgorde van werken veranderen. Daarnaast is het mogelijk je werken in te delen in albums en zo een eigen categorieën structuur te maken. Bij het uploaden en wijzigen van een werk geef je aan in welk album een werk moet staan. Je kan aangeven in je instellingen of je de albums bovenaan op voorpagina wilt hebben of niet in je instellingen. Alles wat je tijdens het uploaden kan invullen, kun je achteraf ook nog aanpassen, vervangen of verwijderen.

Veelgestelde vragen over het werken beheren

Alles wat je plaatst in je account staat direct klaar om te verkopen. Maar zolang je je shop nog niet promoot, kun je zonder zorgen je shop vullen. Ben je klaar? Deel hem overal.

Metadata zijn gegevens die jouw werk beschrijven. Dus de titel, omschrijving, medium, stijl en tags. Deze data voeg je toe aan jou werk nadat je deze hebt geüpload. Zorg dat je dit direct doet, anders worden je werken niet opgeslagen.

Bij ieder werk wat je upload kun je de volgende gegevens invullen: Titel, omschrijving, medium, stijl en tags. Daarnaast kun je je werken in albums indelen. De titel en omschrijving kun je invullen in meerdere talen. Zie ook ‘in welke talen kan en moet ik mijn werk omschrijven?’.

Exif data

Titels, omschrijving en tags worden direct uit jouw EXIF gehaald en alvast ingevuld!

Je dient de titel en omschrijving minimaal in je moedertaal in te vullen. We raden echter aan om ook naar andere talen te kijken, want door dit enkel in het Nederlands in te vullen loop je klanten mis! Je kunt gebruik maken van onze handige vertaaltool.

Werk aan de Muur is namelijk ook actief in andere landen. We zijn actief op de Duitse en Franse markt, maar andere landen staan ook op onze planning. We raden daarom aan om naast het Nederlands, minimaal het Engels in te vullen. De reden hiervoor is dat Engels de standaard taal is. Dus vul je in het Frans geen titel en omschrijving in, dan tonen we de Engelse titel en omschrijving. Is deze ook niet ingevuld, dan tonen we de Nederlandse titel en omschrijving. Mocht je andere talen machtig zijn, raden we die ook aan.

De werken in je shop staan automatisch gesorteerd op volgorde van wanneer je ze hebt geüpload. De nieuwste werken staan bovenaan. In je instellingen kun je de volgorde van werken veranderen:

  • Op basis van waardering
  • Op datum, nieuwste eerst
  • Op datum, oudste eerst

De waardering van je werken pas je aan middels de 5-sterren op de 'beheer je werken' pagina van je dashboard. De waardering van je werken heeft ook invloed op de volgende van je werken op het album-voorblad.

Daarnaast is het mogelijk je werken in te delen in albums en zo een eigen categorieën structuur maken. Bij het uploaden en wijzigen van een werk geef je aan in welk album een werk moet staan. Een werk kan ik meerdere albums tegelijk staan. Je kan aangeven of je de albums bovenaan op voorpagina wilt hebben of niet in je instellingen.

Hoe wijzig ik een werk?

Alles wat je tijdens het uploaden kan invullen, kun je achteraf ook nog aanpassen. Als je je werken bekijkt, zie je een wijzig-icoon. Klik hierop en je kunt je werk wijzigen.

Kan ik het bestand van een werk ook vervangen?

Ja, dat kan. In het overzicht van je werken vind je bij ieder werk een vervang-icoon.

Hoe verwijder ik een werk?

Wil je een werk niet meer aanbieden? Verwijder het door op het vuilnisbak-icoon te drukken. Heb je een betere versie van een werk? Vervang dan het werk in plaats van het werk te verwijderen en opnieuw te plaatsen.

Hoe maak ik een album aan? Hoe wijzig ik een album?

In je dashboard vind je het onderdeel 'albums'. Hier maak je nieuwe albums aan en kun je bestaande albums wijzigen.

Je kunt indirect instellen welke foto's er op het voorblad van de albums getoond middels het indelen van je werken op waardering. Meer hierover vind je in de vraag 'Hoe kan ik mijn werk indelen?'.

Bij het uploaden van een werk zie je onder het werk een overzichtje van je aangemaakte albums. Selecteer hier het juiste album en het werk wordt toegevoegd. Het is ook mogelijk om een werk later in een album te plaatsen. Je kunt het dan wijzigen en daaronder vind je ook het overzicht van de albums.

De beelden die we hebben staan op Werk aan de Muur zijn altijd van klein formaat. De originelen zijn nooit voor publiek beschikbaar.

Nee, dat staan we niet toe. We maken bewust geen gebruik van watermerk in onze foto’s, omdat dit zeer ongunstig is voor de conversie en we willen geen verwarring creëren bij onze bezoekers over het beeld. Beelden mét watermerk kunnen namelijk voor verwarring zorgen, omdat bezoekers soms denken dat dit onderdeel van het werk is.

Onze policy wat betreft dubbelingen is als volgt:

  • Degene die het werk als eerste heeft geüpload heeft de rechten om het werk in zijn shop te houden.
  • Wanneer het nieuwe geüploade werk een verbeterde versie is, krijgt de beeldmaker die het werk al in zijn shop heeft staan de kans om het te verbeteren.
  • Is het dubbele werk daadwerkelijk in een "nieuw jasje" gestoken, bijv. verwerkt in een collage, of in een duidelijk afwijkende stijl, dan zal een teamlid van Werk aan de Muur aangeven dat het werk mag blijven staan in de shop.

Een Werk aan de Muur medewerker zal aangeven welke van toepassing is wanneer er sprake is van een dubbel werk.

In je dashboard kun je een 'moedertaal' kiezen, dit is Nederlands, Engels, Duits of Frans. Afhankelijk van je keuze hier zal de desbetreffende beschrijving volgen.

Op dit moment hebben wij alleen een Duits en Franstalige website. Mocht je een van deze twee talen niet bij je beschrijving invullen, pakt de anderstalige website de Engelse versie over.

Er zijn twee succesfactoren voor goede beeldbeschrijvingen: Kwaliteit en lengte. Een tekst is van hoge kwaliteit als hij "uniek" is, d.w.z. bijzonder of uniek. Beeldbeschrijvingen worden opgepikt door Google en andere zoekmachines. Beschrijf zo gedetailleerd en interessant mogelijk.

Vertel het verhaal achter jouw foto of kunstwerk en gebruik passende trefwoorden om jouw beeld makkelijker te vinden! Uitgekiende bewoordingen en een perfecte spelling zijn ondergeschikt. Een absolute no-go (ook vanuit juridisch standpunt) is het kopiëren van tekst of tekstmodules van andere websites. Wees creatief en uniek!

Gegevens bij je werk

De collectie van Werk aan de Muur is zeer uitgebreid. Het is daarom niet altijd even makkelijk om er voor te zorgen dat jouw werken er tussenuit springen en vele bezoekers trekt. Zorg er daarom voor dat je de juiste informatie aan je werk meegeeft, zodat je potentiële klant, je goed kan vinden. Deze informatie wordt ook wel metadata genoemd: gegevens die jouw werk beschrijven. Dus de titel, omschrijving, medium, stijl en tags. Deze data voeg je toe aan jou werk nadat je deze hebt geüpload. Zorg dat je dit direct doet, anders worden je werken niet opgeslagen. Met onze handige automatische vertaal tool doe je dit eenvoudig in het Nederlands, Engels, Duits en Frans.

Titel

Zorg voor een unieke titel

Omschrijving

Beschrijf wat je ziet in het werk

Medium

Kies de meest passende stijl

Tags

Kies de 12 meest relevante tags

  1. Werk Beheren V2

Het taggingsysteem van Werk aan de Muur

Je hebt een mooi werk gecreëerd, geüpload in je account, en je bent ready voor je eerste verkoop. Maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt door kopers? Tags! Alle tags worden automatisch vertaald, zodat je werken ook op de Duitse en Franse sites goed vindbaar zijn op de vertaalde termen. Hierdoor ben je dus beter vindbaar in andere landen waar Werk aan de Muur actief is. Wat bedoelen we met vindbaarheid? We bedoelen hiermee de vindbaarheid van jouw werk wanneer iemand gebruik maakt van de zoekbalk van Werk aan de Muur / OhMyPrints. Werken komen namelijk op basis van hun tags in categorieën terecht. Bekijk alle veelgestelde vragen en ontdek hoe het systeem precies werkt.

Tip van Jesper Krijgsman: "Bekijk je tags kritisch. De website kan zelf de kleuren van het beeld herkennen en aangezien het werk al in de categorie “Fotografie” wordt geplaatst, is het niet nodig om dit nog als tag op te geven. Hier zou je andere tags kunnen gebruiken die de sfeer of emotie weergeven, of waarom jij als maker gelooft dat jouw werk bijzonder is (dit is geen kritiek - want dit geldt ook voor mijn eigen werk)."

Gebruik specifieke tags

Combineer specifieke tags

Gebruik maximaal 12 tags

Kies een tag die wordt voorgesteld

Tip van Jesper: "Probeer je eens in een potentiële kijker te verplaatsen – hoe zou zo iemand naar iets zoeken en op jouw werk uitkomen? Als je onzeker bent raad ik je aan andere werken van beeldmakers te bekijken en de tags te bestuderen. Als je zelf niet weet welke tags het beste zijn, kun je dit makkelijk testen verschillende combinaties van tags bij verschillende werken. Zo kun je zelf bijhouden of er werken bijzitten die na afloop beter bekeken worden."

Veelgestelde vragen over het taggingsysteem

Je hebt een mooi werk gecreëerd, geüpload in je account, en je bent klaar voor je eerste verkoop. Maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt door kopers? Tags! Alle tags worden automatisch vertaald, zodat je werken ook op de Duitse en Franse sites goed vindbaar zijn op de vertaalde termen. Hierdoor ben je dus beter vindbaar in andere landen waar Werk aan de Muur actief is. Wat bedoelen we met vindbaarheid? We bedoelen hiermee de vindbaarheid van jouw werk wanneer iemand gebruik maakt van de zoekbalk van Werk aan de Muur / OhMyPrints. Werken komen namelijk op basis van hun tags in categorieën terecht.

Wat je wél moet doen:

  • Gebruik specifieke tags (bijv. “Noordzee” in plaats van “Zee”).
  • Combineer specifieke tags.
  • Concentreer je op essentiële delen van de foto (bijvoorbeeld, als een kleine berg zichtbaar is in de achtergrond van jouw foto van het Noorderlicht, laat “berg” als tag dan weg”).
  • Gebruik de juiste namen van plaatsen, landschappen of oriëntatiepunten (bijv. “San Francisco”, “San Francisco Bay” of “Golden Gate Bridge”).
  • Speciale kunsttechnieken, indien van toepassing, zijn ook geschikt als tags (bijv. “Digitaal schilderen”, “digitale kunst”, of “luchtfotografie”).
  • Check spellingsfouten.
  • Weet wanneer je moet stoppen.

Dit moet je niet doen:

  • Beschrijven van jouw camera apparatuur.
  • Merknamen gebruiken.
  • Bedrijfsnaam vermelden.
  • De afbeeldingen “spammen”
  • Dubbele tags verwijderen: Werken zijn soms getagd met tags die deels overeenkomen, bijvoorbeeld (fictief) de tags “Amsterdam” en “Amsterdam (binnenstad)”. Zo’n tag lijkt dubbel en is dat deels ook wel, maar vanwege de relevantie, vindbaarheid en vertalingen willen we dergelijke tags toch graag behouden. De dubbele tags zullen bovendien niet voor vervuiling in de resultaten zorgen omdat we dat in een zoekopdracht wel netjes kunnen filteren.

Locatietags

Tags met een locatie erin zijn soms een geval apart. Stelregel hierbij is dat de locatie ook uit de context van een foto duidelijk moet zijn. Heb je bijvoorbeeld een close-up van een boom die toevallig in Amsterdam staat, maar er verder niets van Amsterdam zichtbaar is, dan zou het werk ook niet met “Amsterdam” getagd moeten zijn.

Er zijn echter ook voorbeelden te verzinnen waarbij een niet zichtbare locatie toch relevant is. Neem bijvoorbeeld een foto van een strand dat getagd is met “Zeeland” of misschien “Texel”. Uit de context van de foto is dat niet op te maken, maar toch is het belangrijk dat deze tags bij het werk blijven. Voor een potentiële klant zal deze locatie een bepaalde waarde hebben ondanks dat dit in de foto niet zichtbaar is.

Wil je goed gevonden worden? Steek wat tijd in het juist taggen van je werk. Hier heb je op lange termijn wat aan!

Als de inhoud van de foto's geen echte relatie heeft met de locatie tag, graag dan niet deze locatie tag gebruiken. Voorbeeld: Bij macrofotografie van een papaver bloem is het niet van belang waar deze foto is gemaakt.

In andere gevallen kunnen tags met een verwijzing naar een plaats juist wel relevant zijn, zelfs als de exacte plaats niet zichtbaar is op de foto. Denk bijvoorbeeld aan een strandmotief met duinen en zonsondergang. Potentiële klanten kunnen dit associëren met dierbare herinneringen van bepaalde vakantieregio's. Specifieke plaatsbepalingen zoals "Noordzee", "Zeeland" of "Texel" zijn dan van belang.

Bij Werk aan de Muur koppelen we de tags aan Wikipedia artikelen om ze automatisch te vertalen.

Het tagging systeem werkt op twee manieren:

  1. Je kan een term intypen en een voorgestelde term uit de lijst kiezen.
  2. Een term intypen en geen voorgestelde term kiezen, zo kun je eigen termen gebruiken. Dit heeft wel als nadeel dat de tag niet vertaald wordt, en het werk dus minder vindbaar is op de site en in andere talen.

Tags van een werk kan je eenvoudig verwijderen. Hiermee zorg je ervoor dat werken niet vindbaar zijn onder termen die niet relevant zijn.

In je dashboard kan je bij “werk beheren” tags verwijderen. Bij elke tag vind je een optie om die specifieke tag te verwijderen. Deze optie is het kruisje rechtsboven van de tag.

We hanteren een maximum van 12 tags, omdat we willen dat je bij de kern van het beeld blijft. Dat lukt je vast in 12 tags!

Zoekmachine: zo werkt het

Onze collectiepagina’s en zoekmachine (op de hoofdsite) probeert zo goed mogelijk relevante resultaten te presenteren naar de bezoekers. Het algoritme dat de resultaten weergeeft is gepersonaliseerd en kan voor iedere gebruiker anders zijn. Daarnaast zijn we continu bezig met het testen en verbeteren van de zoekresultaten. Hoe het precies werkt, kan dus steeds veranderen. We kunnen om deze reden ook geen uitspraken doen over hoe jouw werken hierin vindbaar zijn.

Wil je meer grip op de vindbaarheid van je werken? Ga dan aan de slag met je eigen shop! Iedere beeldmaker bij Werk aan de Muur heeft zijn eigen webshop met enkel jouw werken hierin. Bekijk hier de tips voor het inrichten en het promoten van je eigen shop.

Staat je vraag er niet tussen?

Ga naar het forum en stel je vraag! Onder de duizenden beeldmakers is er altijd wel iemand die online is en het antwoord weet.

Bezoek het forum Bekijk alle veelgestelde vragen

Het forum is een gesloten groep en alleen toegankelijk voor beeldmakers. Wanneer je bent ingelogd kun je het forum bezoeken.

Categorieën

Verdienmodel

Hoe verkopen werkt

Het verdienmodel uitgelegd

Opbouw verkoopprijs

Ontdek meer

Uploadeisen

Beeldkwaliteit

Technische eisen

Handige checklists

Ontdek meer

Juridische zaken

Belangrijke termen

Notice and Takedown procedure

Claim of NTD ontvangen?

Ontdek meer

Jouw shop

Account

Dashboard

Profiel

Ontdek meer

Zoekmachine

Werk beheren

Tags en tagging systeem

Vindbaarheid

Ontdek meer

Marketing

Marketing

Tools

Tips

Ontdek meer