Kaart- en backgammonspelers. Gevecht om kaarten, Theodoor Rombouts (1629) In een taveerne heeft een kaartspeler een mes getrokken en staat op het punt zijn slachtoffer aan te vallen, waarbij hij zijn korte haar stevig vastgrijpt. Het slachtoffer, een medespeler aan de andere kant van de tafel, schreeuwt het uit en probeert de klap af te weren met een open hand. Het licht valt hard op deze vechtpartij van links, waardoor de dramatiek van de gespannen situatie wordt geaccentueerd. De kaartspelers, de halve-figuur-compositie, het realisme en het felle contrast tussen licht en donker (clair-obscur) zijn allemaal elementen die zijn ontleend aan de Italiaanse barokkunstenaar Caravaggio, die Rombouts leerde kennen tijdens een langdurig verblijf in Italië. Door onbeheerste woede tot hoofdonderwerp van het schilderij te maken, put de Vlaamse schilder uit een oude Nederlandse traditie om moraliserende voorstellingen van de zeven hoofdzonden te maken. Woede was er een van.Kaart- en backgammonspelers. Gevecht om kaarten, Theodoor Rombouts (1629) In een taverne heeft een kaartspeler een mes getrokken en staat op het punt zijn slachtoffer aan te vallen, waarbij hij zijn korte haar stevig vastpakt. Het slachtoffer, een medespeler aan de andere kant van de tafel, schreeuwt het uit en probeert de klap af te weren met een open hand. Het licht valt hard op deze vechtpartij van links, waardoor de dramatiek van de gespannen situatie wordt geaccentueerd. De kaartspelers, de halve-figuur-compositie, het realisme en het felle contrast tussen licht en donker (clair-obscur) zijn allemaal elementen die zijn ontleend aan de Italiaanse barokkunstenaar Caravaggio, die Rombouts leerde kennen tijdens een langdurig verblijf in Italië. Door onbeheerste woede tot hoofdonderwerp van het schilderij te maken, put de Vlaamse schilder uit een oude Nederlandse traditie om moraliserende voorstellingen van de zeven hoofdzonden te maken. Woede was er één van.
