Ontbijttijd, Hanna Pauli (1887)
De met mooie voorwerpen gedekte tafel roept associaties op met het gezinsleven en de huiselijkheid. Het beeld toont een hoek van de werkelijkheid, waar de burgerlijke eetkamer is verplaatst naar de tuin. Dit is een openluchtschilderij doordrenkt met licht. Het onderwerp is doorspekt met reflecties die de voorwerpen een suggestieve glans geven. Het is een juste-milieu schilderij, tegelijkertijd verankerd in de classicistische traditie met zijn lineaire perspectief, maar ook geïnspireerd door de manier waarop de impressionisten het licht met kleur weergaven. Zoals veel Zweedse kunstenaars in die tijd, studeerde Hanna Hirsch-Pauli in Parijs en exposeerde in de Salon. Het gebruik van licht, de levendige penseelstreken en de dik opgebrachte verf maakten verschillende Zweedse critici destijds woedend. Zij zagen haar techniek als "slordig" en één criticus meende dat de lichtvlekken op het tafelkleed waarschijnlijk het resultaat waren van het "afvegen" van haar eigen penselen. Eind jaren 1880 speelde de ontbijttijd een belangrijke rol in de doorbraak van Hanna Hirsch-Pauli als kunstenares. Zij was al een volleerd colorist, zoals we kunnen zien, en ontwikkelde die vaardigheden verder in haar portretschilderkunst.
