Schachtbok steenkolenmijn Beringen (B)

Schachtbok steenkolenmijn Beringen (B) van Marianne Dirix

Materiaal, afmeting en opties aanpassen.

,- gratis verzending!

In je winkelmand

Werkcode: 383062

Schachtbok steenkolenmijn Beringen (B) van Marianne Dirix

Koop dit werk op canvas, aluminium, Xpozer, (ingelijste) fotoprint of behang, op maat geprint in Fine-Art kwaliteit.

Kies het materiaal Meer informatie
Canvas
Kies materiaal opties Speciale wens?
83 gratis verzending!
Schachtbok steenkolenmijn Beringen (B) van Marianne Dirix

Dit werk in jouw (woon)kamer bekijken?

Gebruik onze app en hang een werk virtueel op in je eigen ruimte. Met de werkcode hang je elk werk eenvoudig virtueel op in onze Android, iPhone & iPad app. Meer over de werking van de app .

Download onze App in de AppStore Download onze App in de PlayStore

Omschrijving

In Nederlands- en Belgisch Limburg waren in het verleden vele schachtbokken, ook wel schachttorens genoemd, in het landschap zichtbaar. Zij markeerden naast de afvalbergen de plaatsen waar steenkool uit de ondergrond gedolven werd. Deze tientallen meters hoge stalen constructies zorgden ervoor dat de gedolven steenkool, de benodigde machines en de mijnwerkers naar het ondergronds bedrijf konden worden neergelaten en ook weer naar boven konden worden gehaald. Deze enorme gevaartes werden aangedreven door grote elektromotoren die zich naast de schachtbok in het zgn. "ophaalgebouw" bevonden. Direct onder de schachtbok bevond zich de schacht welke een diepte van 1200 meter kon bereiken. De schachtbokken in Nederlands Limburg zijn op één na allemaal gesloopt geworden. In Belgisch Limburg zijn er nog enkele aanwezig, zoals deze in de plaats Beringen. De schachtbokken vormden samen met andere gebouwen zoals kolenwasserijen het bovengronds mijnbedrijf.

Over Marianne Dirix

Marianne Dirix profielfotoEnige jaren geleden ben ik begonnen met het fotograferen van landschappen en heb hierna een "eigen stijl" weten te creëren. Deze stijl betreft een knipoog naar het pictorialisme, een stroming in de vroegere jaren van de fotografie. In de kunstwereld werd de fotografie als iets minachtends beschouwd omdat dit niet meer dan het reproduceren van de werkelijkheid was. Immers, de fotografie werd gezien als broodroof van die portretschilders die enorm veel concurrentie kregen van de fotografen die veelal tegen een veel lagere prijs en tegen een veel korter tijdsbestek portretten konden maken. Beroemd waren destijds de "visitekaartjes" waarop men zich zowaar een portretfoto kon laten afdrukken. Het kunstgehalte in de fotografie was dan ook ver te zoeken, mede gelet op het feit dat het ontwikkelproces verre van geoptimaliseerd was. Toch waren er fotografen die de fotografie tot een kunstvorm wilden verheffen en men probeerde foto's van landschappen zodanig te fotograferen en te ontwikkelen, dat het er op leek alsof er een kunstschilder aan te pas was gekomen.Bij de huidige digitale ontwikkeling en nabewerking is het imiteren van dit "kunstwerk" van de fotografen uit de tijd van het pictorialisme te benaderen. Na heel lang te hebben geëxperimenteerd heb ik een manier gevonden om deze ter ziele gegane stroming in de fotografie te benaderen, waarin het belangrijkste aspect de weergave van de ingetogenheid van de kleuren zijn.

Alle werken