Schilderij Tuin der Lusten (volledig drieluik) - Jheronimus Bosch

Schilderij Tuin der Lusten (volledig drieluik) - Jheronimus Bosch

Materiaal, afmeting en opties aanpassen.

,- gratis verzending!

In winkelwagen

Schilderij Tuin der Lusten (volledig drieluik) - Jheronimus Bosch uit de oude meesters collectie

Koop dit werk op canvas, aluminium, Xpozer, (ingelijste) fotoprint of behang, op maat geprint in Fine-Art kwaliteit.

Werkcode: 190611

10% voorjaarskorting
Nog 2 dagen en 20 uur geldig!

Kies het materiaal Meer informatie
Canvas
Kies materiaal opties Speciale wens?
77 70 gratis verzending!

Omschrijving

* Zeer mooi drieluik schilderij van kunstenaar Jheronimus Bosch

Het schilderij De Tuin der lusten is de titel die traditioneel gegeven wordt aan een drieluik van de Zuid-Nederlandse schilder Jheronimus Bosch in het Museo del Prado in Madrid. Dit betreft het volledige drieluik in een afbeelding.

De Tuin der lusten bestaat in feite uit vier schilderijen: een voorstelling in gesloten stand (buitenzijde) en drie voorstellingen in geopende stand (binnenzijde). Deze vier voorstellingen zijn zowel fysiek als inhoudelijk met elkaar verbonden. Aangenomen wordt dat de voorstelling in gesloten stand gezien moet worden als inleiding tot de hoofdvoorstelling aan de binnenzijde. Het schilderij hier betreft de drie delen aan de binnenzijde.

Wikipedia schrijft over dit schilderij:
De schilder wijkt zodanig van de bestaande iconografische traditie af, dat het werk zelfs voor de vroegste auteurs haast niet te interpreteren was. Elke auteur heeft dan ook zijn of haar eigen interpretatie van het werk, van uiterst negatief (als apotheose van zondigheid) tot positief (als utopisch liefdesparadijs).

In 1605 spreekt de Spaanse schrijver José de Sigüenza over ?de ijdele glorie en het korte genot van de aardbei?. Hij zag in het werk een waarschuwing tegen aardse liefde, die zijn oorsprong vindt in de zondeval en waarvoor de eeuwige straf zal zijn de hel. Deze pessimistisch-moralistische uitleg komt bij de meeste auteurs voor, onder andere bij Ludwig von Baldass en Dirk Bax.

De Duitse k