Vicieuze cirkel, Jacek Malczewski (1897)
"Vicious circle" wordt beschouwd als een van Malczewski's belangrijkste werken en wordt algemeen geïnterpreteerd als een allegorie op de rol van een kunstenaar.
Het schilderij toont een fantastisch visioen van menselijke figuren die dynamisch in de lucht dwarrelen in een magische cirkel. De kunstenaar stelde zichzelf voor als een peinzende jongen die boven op een trapje zit en een penseel in zijn hand houdt. Hij wordt omringd door de naakte lichamen van Bacchanten; jongeren en oudere mannen die de gevoelens en verbeelding van een jonge kunstenaar personifiëren. Paradoxaal genoeg lijken zij zowel echt dankzij de illusoire visuele uitdrukking van het schilderij, als onwerkelijk door de abstracte ruimte die zij in het schilderij innemen. De linker en beter verlichte kant van het schilderij symboliseert sensuele extase, terwijl de rechter, donkere kant de angsten en bezorgdheid van de kunstenaar vertegenwoordigt. Volgens Irena Kossowska verbeeldt dit innerlijke dualisme van de creativiteit van de kunstenaar zowel de vitaliteit van de menselijke instincten als de tragiek van het menselijk lot. In dit werk drukt Malczewski het idee uit van het gekwelde creatieve genie van de kunstenaar die op zoek is naar inspiratie. Het werk kan worden geïnterpreteerd als een vraag over de aard van de kunst en de roeping van een kunstenaar.
Jacek Malczewski was een Poolse symbolistische schilder die een van de meest vereerde schilders van Polen is, geassocieerd met de patriottische beweging Jong Polen na een eeuw van partities. Hij wordt beschouwd als de vader van het Poolse symbolisme. Zijn creatieve output combineerde de overheersende stijl van zijn tijd met historische motieven van het Poolse martelaarschap, de romantische idealen van onafhankelijkheid, christelijke en Griekse mythologie, volksverhalen en zijn liefde voor de natuur. Hij was de vader van de schilder Rafał Malczewski.
