Amy

Het (sur)realisme van Amy

Dat Amy Verhoeff fulltime kunstschilder zou worden als zij groot was, stond buiten kijf. Met het volste vertrouwen heeft zij uren geïnvesteerd om deze droom waar te kunnen maken. Het leven als kunstenaar gaat niet altijd over rozen, dat heeft zij bij haar opa kunnen afkijken, die eveneens beeldend kunstenaar was. Dat weerhield haar niet in het najagen van haar wens. Kunst is dus geen vreemde voor Amy. Des te leuker en bijzonderder is het dat zij nu, zowel woont als werkt in de oude boerderij van haar grootouders: een mooie omgeving gedrenkt in familiegeschiedenis en inspiratie. Deze week vertelt Amy over het waarmaken van haar droom als beeldend kunstenaar.

  1. DSC2566

Over Amy

WOONT in de voormalige boerderij van haar grootouders in Dommelen WERKT als (sur)realistisch schilder GEK op klussen aan en inrichten van de boerderij en meubels bedenken & maken INSTAGRAM @amy_verhoeff_art

In de voetsporen van opa

Sinds 2019 woon en werk ik in de voormalige oude langgevelboerderij van mijn grootouders in Dommelen. Mijn opa was ook kunstenaar en maakte beelden vanuit een wiskundig perspectief. Zijn oude werkruimte hebben we verbouwd tot mijn nieuwe atelier met een expositieruimte. Bijzonder is dat het pand dus zowel een familiegeschiedenis als een culturele geschiedenis heeft. Voor mij was er dus geen twijfel over wat ik later zou worden, aangestoken door mijn creatieve opa. Van jongs af aan heb ik een liefde voor tekenen. Waar ik in het begin alleen met grafiet en pastel werkte, ben ik later meer gaan schilderen met olieverf. Beide technieken combineer ik nu door eerst een gedetailleerde zwartwit ondertekening te maken waar dan later diverse transparante olieverflagen overheen geglaceerd worden. Inspiratie voor mijn werk put ik vooral uit de natuur, mensen uit mijn omgeving en de oude Hollandse meesters. Een combinatie van deze thema's is vaak terug te zien in mijn werken.

Van droom naar werkelijkheid

Doordat ik al vroeg wist wat ik later wilde worden, heb ik uren geïnvesteerd in het goed worden van mijn vak. Werken als fulltime beeldend kunstenaar was een droom die ik, ongeacht of het moeilijk of hard werken is, waar wilde maken. Dat heb ik weten te bereiken door enerzijds, veel te doen en het leren van diverse technieken, totdat ik een eigen stijl ontwikkelde. Inmiddels besteed ik ruim zestig uur in de week aan mijn schilderijen en tekeningen. Anderzijds, heb ik mij nooit laten afleiden van die droom. Als je iets wilt, moet je er 100% voor gaan en er achter staan.

(sur)Realisme

Mijn werken zijn altijd realistisch of surrealistisch. Wat kenmerkend is en wat het bijzonder maakt, is de gedetailleerde uitwerking en mijn kleurenpalet. Ik werk ook veel in series in plaats van losstaande werken. Eén van series, ‘Human Nature’ heb ik momenteel in mijn shop op Werk aan de Muur staan. Naast mijn vrije werk maak ik ook veel persoonlijke portretten in opdracht.

Ideeën voor mijn vrije werk ontstaan op de gekste en meest onverwachte momenten. Tijdens een wandeling in het bos, bij het zien van het reliëf van oude gebouwen of als ik een bos bloemen krijg. Die beelden zorgen ervoor dat mijn creatieve brein gaat werken en dan zie ik meteen een mooi stilleven voor mij, bijvoorbeeld.

“Leuk weetje over Amy: Sommige projecten doet zij met haar zusje, die met textiel werkt”

Laag op laag

Ter voorbereiding op een werk, maak ik graag hele kleine schetsen, die voor buitenstaanders onbegrijpelijk zijn. Soms kies ik ervoor om juist uitgebreide schetsen of tekeningen te maken. Collages maken is voor mij ook een fijne manier om voor te bereiden. Al ik weet welke compositie ik wil toepassen en hoe het werk globaal moet worden, maak ik eerst een lijntekening op paneel met potlood. Daarna breng ik ook al schaduwen en details aan in deze tekening. Vervolgens schilder ik een basiskleur over deze tekening heen. Na die basiskleur volgen diverse transparante kleurlagen. Door elke kleurlaag zie je zowel alle aangebrachte kleurlagen als de tekening die eronder zit, heen schijnen. Deze manier van werken zorgt voor diepte en mooie kleurovergangen.

Het duurt echter wat langer voordat ik tevreden ben. Vaak werk ik weken tot maanden aan een werk, sommige werken duren zelfs jaren. Dat lijkt lang. Maar, al mijn werken bestaan uit meerdere lagen en elke laag heeft een week nodig om te drogen. Ik werk dan ook aan een aantal werken tegelijk. Als het ene werk ligt te drogen, ga ik weer verder met een ander schilderij. En zolang ik nog iets zie wat me niet bevalt, blijf ik eraan werken tot het naar wens is.

Jong talent

Een van mijn favoriete schilderijen is het portret van mijn opa, ‘Opa’ (werkcode: 828458). Hiermee won ik in 2019 de Nederlandse Portretprijs, het ‘Young talent award’. Mijn opa maakte wiskundig benaderbare beelden, een leuk detail van een van zijn beelden heb ik verwerkt in het portret. Deze is te zien in de rook van de pijp. 2019 is een mooi jaar om op terug te kijken. Niet lang na het ontvangen van deze prijs werd het voor mij ook echt mogelijk om als fulltime kunstenaar vanuit mijn eigen atelier te werken. In datzelfde jaar kochten mijn vriend en ik ook de oude boerderij van diezelfde opa en oma.

Benieuwd naar meer? Bekijk hier de shop van Amy.

Zo helpen we je bij het vinden van je droomwerk

Bezoek onze online studio

Feestdagen tip: geef een kadobon!

Schrijf je in voor onze tips & tricks emails