Claire Droppert, de Instagram Influencer

Op Instagram heeft ze bijna 300.000 volgers en ze wordt gevraagd door mooie merken, zoals KLM, om de wereld rond te reizen voor spectaculaire content marketing opdrachten. Claire Droppert uit Rotterdam kwam bij ons op de koffie en vertelde ons het geheim achter haar succes.

Op haar dertiende was Claire Droppert niet bang voor onweer. Nee, totaal niet. “Ik vond de bliksem zeer fascinerend en wilde het graag nog een keer zien.” Dit bracht haar op een idee. Ze pakte graag de oude, analoge Pentax van haar oma en greep haar kans om de bliksem te vangen. Het vol geschoten rolletje bracht ze vervolgens naar de winkel om het te laten ontwikkelen. Soms kreeg ze de foto’s terug met onwijze onderbelichting, soms waren ze overbelicht, andere foto’s bevatte weer teveel ruis. “Maar vaak was het me toch gelukt om de bliksem er spectaculair op te krijgen.” Zo verdween haar zakgeld… ”Ik heb daar veel van geleerd en was meteen gepassioneerd voor fotografie.”

Rubjerg Knude Lighthouse, Denmark van Claire DroppertRubjerg Knude Lighthouse, Denmark

Als vanzelfsprekend volgde Claire na de middelbare school de Grafische opleiding, die ze succesvol verliet. Ze werkte dertien jaar als grafisch vormgever bij diverse bureaus en daarnaast deed ze veel fotografie opdrachten voor zichzelf.

In oktober 2010 werd het social media platform Instagram gelanceerd als app voor iPhones en niet veel later had Claire een account aangemaakt: @claireonline. Claire is zogezegd een early adopter. Een early adopter is iemand die snel na de lancering een account aanmaakt en wat vooral kenmerkend is, is dat ze het doen voordat de massa het doet, voordat het populair is. Claire was dus iemand die al in een vroeg stadium een Instagram account had. “Een collega van me had mij geattendeerd op het nieuwe social media platform en zo is het balletje eigenlijk gaan rollen.”

“Voornamelijk omdat ik er vroeg bij was, werd ik ook gezien door het team van Instagram, het was toen nog een kleine community. Uiteindelijk ben ik in de suggested users list gekomen.” Wanneer iemand zich als nieuw lid aanmeld bij Instagram dan krijgt hij lijst van voorgestelde gebruikers te zien. Hierin stelt Instagram profielen zoals dat van Claire voor. “Veel mensen die gelijktijdig met mij zijn begonnen met Instagram, of op deze lijst stonden, zijn inmiddels uitgegroeid tot grote influencers.”

Toen in 2012 Facebook het stokje overnam van Instagram, werd het nog drukker voor Claire. Instagram werd populair en de app kwam ook voor Android op de markt. Steeds meer mensen maakten een account aan en Instagram werd booming business. Wie heeft het niet op zijn telefoon?

“Het voordeel voor mij is de exposure. Iedereen ziet mijn werk en dat is echt super gaaf. Het nadeel? Dat is er niet echt. Wellicht dat de druk wat hoog is om een kwaliteits prestatie te leveren, maar daar sta ik verder niet bij stil, anders gaat het je beperken in je creativiteit. Wel zou ik een simpel kiekje niet zo snel meer plaatsen.” Of privéfoto’s, van bijvoorbeeld haar lieve achtjarige dochtertje. “Daar maak ik liever een privé account voor aan.” legt Claire uit.

Toch beslist Claire zelf wat voor foto’s ze plaatst en hoe vaak ze iets plaatst. “Als ik een maand niets wil plaatsen, dan doe ik dat niet. Maar ik vind het te leuk. Als ik iets mooi en de moeite waard vind, dan plaats ik dat.” Claire vindt Instagram en storytelling leuk en dat straalt ze uit. “Instagram is voor mij een creatieve uitlaatklep. De feedback en leuke reacties motiveren me en dagen mij uit om mezelf verder te ontwikkelen om telkens weer steeds betere content te plaatsen. Instagram houdt me scherp en leergierig, wat ik super leuk vind.”

Of er een verwachtingspatroon is van haar volgers naar Claire toe laat Claire in het midden. “Met zoveel content beschikbaar denk ik niet dat mensen stilstaan bij een persoonlijk account. Misschien ben ik daar makkelijk in, ik deel gewoon wat ik mooi vind. Er zijn vast mensen op Instagram die kijken naar een bepaald verwachtingspatroon en daarnaar handelen. Maar ik denk dat authenticiteit en eigen karakter ‘key’ moeten zijn, het dicht bij jezelf blijven.”

Strand zicht van Claire DroppertStrand zicht

Claire is inmiddels fulltime zelfstandig ondernemer, mede door Instagram. Zo doet ze bijvoorbeeld aan bestemmingsmarketing. Bestemmingsmarketing houdt in dat je een locatie of event promoot via social media. Verschillende organisaties in de toeristische branche benaderen haar voor de meest toffe opdrachten. Zo vliegt ze regelmatig naar de andere kant van de wereld, maakt ze een foto in de typische Claire Droppert-stijl en plaatst deze op haar Insta account @claireonline. Floortje Dessing 2.0 dus. Zo’n bedrijf heeft dan invloed op wat ze plaatst, hoe vaak ze het plaatst en op het script. “Nee, niet altijd,” begint Claire, “Ik word daarin veel vrijgelaten, maar soms zit ik aan een thema of campagne vast.” Oké, het verschilt een beetje per opdracht. Hoe dan ook, we zijn inmiddels strontjaloers op Claire.

Stylist Fela over de werken van Claire:
“Claire weet altijd een serene rust te creëren. Mooie afbeeldingen om even helemaal bij weg te dromen.”

Benieuwd naar meer? Bekijk alle wanddecoratie van Claire Droppert

Foto bovenin: In Position. Kleur aan de muur: Denim Drift, van Flexa.


Meer uit: Beeldmakers

Werk aan de Muur Magazine #4