Roman Robroek, Mirjam Duizendstra en Michiel Folkers

Succes op Instagram

Instagram is een belangrijk medium voor veel beeldmakers om hun werk te promoten. Het platform heeft miljarden actieve gebruikers en biedt daarom een groot bereik voor jouw werk. Het kan ook een leuke manier zijn om met andere creatieve professionals te netwerken. Maar hoe gebruik je Instagram op een manier die voor jou goed werkt? In deze blog en in je werk promoten op Instagram delen drie beeldmakers hun beste tips. Leer van deze ervaren makers!

  1. Roman Robroek, Mirjam Duizendstra en Michiel Folkers

Even voorstellen

Roman Robroek fotografeert verlaten gebouwen over de hele wereld en gebruikt zijn instagram om deze verbluffende foto’s te laten zien. Hij heeft een snel groeiend Instagramaccount.

Illustrator en digital artist, Mirjam Duizendstra gebruikt haar sociale media om haar kunstwerken in een interieur te tonen aan potentiële klanten. En met succes, ze heeft inmiddels meer dan 30K volgers op instagram.

Collage- en graffitti-kunstenaar Michiel Folkers gebruikt Instagram op zijn eigen manier. Hij ziet Instagram als een manier om zijn werk met de wereld te delen.

  1. Schermafbeelding 2022 10 11 om 13 44 15

Toffe posts maken

Roman: "Deel in je posts iets inhoudelijks over jouw werk. In mijn geval deel ik bijvoorbeeld vaak in welk land ik de foto gemaakt heb, waar het gebouw voor gebruikt werd, iets over de architectuur van het pand en een leuk feitje. Sluit idealiter ook af met een vraag, zo lok je interactie uit met je volgers. Instagram kent een limiet van 30 hashtags. Voeg deze niet toe aan je post, maar als reactie op je eigen foto. Dat ziet er verzorgder uit en het bereik van je post is dan beter."

Mirjam: “Maak toffe interieurfoto’s voor je feed. Het allerbelangrijkste bij interieurfotografie is goed licht. Op de donkere dagen gebruik ik meestal een statief in verband met een langere sluitertijd. Vervolgens denk ik na over wat ik in beeld wil brengen en over een goede compositie. Mijn ervaring is dat overzichtsfoto's meer aandacht trekken dan detailfoto's. Alleen een foto van bijvoorbeeld een werk spreekt veel minder aan dan wanneer je deze laat zien in een interieur. Omdat ik natuurlijk niet wekelijks verander van werken in mijn interieur maak ik veel gebruik van een fotobewerkingsprogramma om een mooie afwisseling van mijn beelden te laten zien. Ik gebruik dus mijn eigen woning als mock-up."

Reels & Stories

Roman: "Zoek interactie bij het maken van stories! Stel bijvoorbeeld vragen in je stories zodat mensen daarop gaan reageren. Geef de mensen iets mee waar ze iets aan hebben, bijvoorbeeld een instructie voor het bewerken van een foto, of een gratis wallpaper voor de telefoon of iets dergelijks.
Op het moment is het erg populair om gebruik te maken van Instagram Reels. Probeer mee te bewegen met die trend. Dat komt je bereik ten goede. Houdt de trends een beetje in de gaten en ga daar flexibel mee om. Instagram is een dynamische app waar je steeds een beetje zult moeten aanpassen om jouw bereik op niveau te houden."

Michiel: "Tegenwoordig wil Instagram dat je reels maakt om de TikTok-trein niet te missen. Daar heb ik nog wat moeite mee, maar ik wil niet recalcitrant worden en wel met de tijd meegaan. Alleen vind ik de huidige populaire content steeds geestdodender worden. En het is nu vaak niet je kunstwerk wat het algoritme fijn vindt, maar vooral de presentatie eromheen. Je werk wordt secundair, de engagement primair. Wat eigenlijk ook weer niet niks nieuws is in dan in het fysieke kunstleven."

Consistentie

Mirjam: "De belangrijkste tip voor een mooie Instagramfeed is het gebruik van dezelfde kleuren. Door vaak dezelfde kleuren te laten zien zorg je er voor dat je profiel voelt als één geheel. Ook creëer je op deze manier een herkenbare eigen stijl. Zorg dat je hierbij kritisch kijkt naar je eigen foto’s. Ik bewerk mijn foto's voordat ik ze upload en haal oneffenheden of andere storende elementen weg. Als laatste pas ik de belichting aan. Ook om zo weer een eenheid in mijn feed te creëren. Het is belangrijk ook qua onderwerp consistent te zijn. Voor het posten van bijvoorbeeld persoonlijke foto's kun je beter een apart account aanmaken. Mijn ervaring is dat dit niet samengaat."

Roman: "Houd de post-processing van je foto's een beetje uniform, zodat je tijdlijn er als een geheel uitziet. Ik post altijd eenzelfde formaat op je timeline, idealiter 4x5."

Benieuwd geworden? Bekijk de instagramaccounts van Michiel, Mirjam en Roman

Ontdek meer uit de community