5 redenen waarom je jouw werk beter niet kan verwijderen
Ontdek onze tips
De omschrijving van je werk, kan je het verhaal van jouw kunst vertellen. Door de klant wat achtergrondinformatie te geven in de omschrijving, inspireer je om te kiezen jouw kunst. Deze beschrijving is niet alleen informatief, maar ook deel van jouw eigen marketing. Een goede tekst schrijf je zelf en is geen kopie van bijvoorbeeld Wikipedia. Dit is natuurlijk nog niet zo makkelijk. Door het beantwoorden van deze 5 vragen helpen we jou een stukje op weg. Heb je pen en papier bij de hand? Here we go!
Beschrijf wat er te zien is op het werk. Benoem ook de kleine unieke elementen in het werk, die wellicht niet meteen opvallen. Verras de klant met jouw kijk op het werk. Maak aantekeningen van wat je ziet en probeer de verschillende elementen te identificeren, zoals kleur, vorm, compositie en techniek.
Tip van community manager Anouschka: “Probeer zo beschrijvend mogelijk te zijn, gebruik alleen en verplaats je in de toekomstige klant. Het gaat erom dat de klant een werk kan vinden dat past bij zijn verwachtingen.”
Hoe is dit beeld ontstaan? Wat of wie was je inspiratie? Is dit werk ontstaan door een gebeurtenis in jouw leven of heb je een reis gemaakt naar een bijzonder land? Vertel over het concept achter het werk: leg uit wat de inspiratie was achter het kunstwerk en welk verhaal het probeert te vertellen. Dit kan helpen om het werk te contextualiseren en de kijker erbij te betrekken.
Geeft dit werk jou een warm gevoel, of een juist lekker cool gevoel? Omschrijf de emotie of boodschap die jij wil overbrengen met dit werk. Wat voor emotie voelde je zelf toen je dit werk maakte of welke gevoel heeft jou aangezet tot het maken van dit werk. Gebruik de beschrijving om een verhaal te vertellen over het kunstwerk. Vertel waarom je het hebt gemaakt, welke emoties het oproept en welke boodschap je probeert over te brengen.
Past jouw werk binnen een bepaalde stroming of heb je juist een geheel eigen stijl? Bedenk een aantal woorden om jouw stijl zo goed mogelijk te typeren. Heeft jouw werk bepaalde kenmerken die altijd terugkomen? Gebruik van technieken, kleuren of compositie bijvoorbeeld.
Benoem de gebruikte materialen en technieken: beschrijf welke materialen en technieken zijn gebruikt bij het maken van het werk. Dit kan de klant helpen om het werk beter te begrijpen en de waarde ervan in te zien. Wat maakt dit werk zo bijzonder en hoe is dit werk tot stand gekomen? Heb je speciale technieken gebruikt of heb je je laten leiden door emoties en gevoelens?