Artemis, Vilhelm Hammershøi
Er is geen fysieke ruimte achter de cijfers van Hammershøi. De donkere basis fungeert meer als een geschilderd oppervlak dan als een illusie van een podium. De figuren lijken onafhankelijk van tijd en ruimte te bestaan, als beelden van ideeën, die misschien een verlangen naar een schoonheid vertegenwoordigen die niet van deze wereld is.
Sublimatie van de mens
Hammershøi schilderde de vlezige elementen van naaktheid uit ten gunste van een Arcadisch concept van naaktheid als pure, harmonische vorm. In Hammershøi's schilderij wordt de godin Artemis - gekroond met een halve maan - het centrum van een sublimatie van de mens en alles wat menselijk is; een aandringen op schoonheid en kunst als een zielige, gecondenseerde vorm.
De twee historieschilderijen van Hammershøi
Naast de verduisterde afbeelding Job (1887) is Artemis de enige gerealiseerde " historieschilderkunst". Een thema dat inspireert tot interpretatie, maar dat ook raadselachtig blijft. De toeschouwers blijven zich afvragen en hebben het gevoel dat ze geconfronteerd worden met een mysterieus en geheimzinnig motief dat onze vergeefse pogingen om het beeld te begrijpen, om verbanden te leggen, afwijst.
Vilhelm Hammershøi, vaak geschreven in het Engels Vilhelm Hammershoi (1864-1916), was een Deense schilder. Hij staat bekend om zijn poëtische, ingetogen portretten en interieurs.
