De Kruisafneming, Rembrandtwerkplaats (Waarschijnlijk Constantijn van Renesse)
Deze Kruisafneming, waarschijnlijk geschilderd door een begenadigd lid van Rembrandt's werkplaats, roept eerbied op. Het licht van de fakkel die de man op de ladder vasthoudt, concentreert zich op slechts twee belangrijke gebieden: de oude Jozef van Arimathea die zachtjes helpt om het lichaam van Christus te laten zakken, en de zwijmelende figuur van de Maagd Maria. Jozef lijkt Christus aan de toeschouwer te presenteren, terwijl de onderstaande figuren zich rustig voorbereiden op het ontvangen van het lichaam. Het bleke gezicht van Maria weerspiegelt het dodelijke wit van het lichaam van haar zoon.
Hoewel Rembrandt ongetwijfeld betrokken was bij de compositie en misschien wel geblokkeerd was in vormen om als leidraad voor de compositie te dienen, bestaat er geen bewijs voor zijn eigen penseelwerk. Wie verantwoordelijk is geweest voor de uitvoering is nog steeds een kwestie van speculatie. Toch zijn er voldoende stilistische verbanden te vinden tussen dit schilderij en werken die aan Constantijn van Renesse (1626-1680) worden toegeschreven om een voorzichtige toeschrijving aan deze fascinerende Rembrandt-student te maken. Renesse, over wie weinig bekend is, lijkt tussen 1649 en 1652 bij Rembrandt te zijn geweest. Van Renesse heeft een aantal grote bijbelse taferelen afgebeeld, waarvan vele gericht waren op het leven van Christus. Waarschijnlijk is dit schilderij in het midden van de jaren 1630
