De Toverfluit Opera van Wolfgang Amadeus Mozart. Decorontwerp voor de tweede scène, de Sterrenzaal van de Koningin van de Nacht, Karl Friedrich Schinkel Dit is waarschijnlijk een van 's werelds beroemdste decorontwerpen, en tegelijkertijd een van de meest verbluffende visuele creaties van de 19e eeuw: Karl Friedrich Schinkels 'Sterrenzaal van de koningin van de nacht', die het decor vormde voor de tweede scène van de eerste akte van De Toverfluit van Wolfgang Amadeus Mozart (muziek) en Emanuel Schikaneder (libretto). Het werk heeft een betoverende kwaliteit, die voortkomt uit de duidelijke symmetrie, het contrast tussen de warme tinten die het beeld omlijsten en de overheersende koelte van het palet, de manier waarop de visuele ruimte een gevoel van hoog drama opbouwt dat doet denken aan barokke kunst, en de gedurfde herinterpretatie van twee beroemde onderwerpen uit de christelijke iconografie: de Regina Coeli als 'Madonna van de halve maan', de meesteres van de hemel die het kwaad overwint, en haar voorfiguur, de Vrouw van de Apocalyps, die een kroon van sterren draagt (zoals beschreven in Openbaring 12). In zijn thematisering van de dualiteit van natuur en architectuur, een terugkerend kenmerk in het werk van de kunstenaar, bereikt hij hier een mate van abstractie die zelden voorkomt in zijn andere werken. Enerzijds kan het tafereel worden opgevat als een stuk van de nachtelijke hemel, tegen de achtergrond waarvan we (in het onderste derde deel van het beeld en in de bovenste pendanten) duidelijke gradaties zien van natuurlijk verlichte, donkere wolkenformaties. Of het kan ook b
