De levensdans, Edvard Munch (1925) Het motief Levensdans staat centraal in de serie Frieze of Life. Munch schilderde het motief voor het eerst in 1899-1900. Vele jaren later, in 1925, schilderde hij het opnieuw toen hij verschillende motieven uit de Frieze of Life weer opnam. De techniek was anders, maar de motieven en kleuren waren hetzelfde In het midden danst een jong paar. Ze lijken te zijn samengesmolten. De rode jurk van de vrouw wikkelt zich om het been van de man. De rode kleur loopt als een contourlijn om de man heen en loopt door in zijn kleding. Ze dansen van gezicht tot gezicht, zwijgend en niet lachend, en het haar van de vrouw waait naar de man toe. Aan weerszijden van het paar staat een vrouw. Van links komt een jonge, in het wit geklede vrouw op ons af, helder en vrolijk. Op de achtergrond dansen en wervelen andere paren vrolijk rond, de vrouwen in het wit en de mannen in het zwart. We zien één bijzonder paar, waarbij de man zich gretig over de vrouw heen stort. Links zien we de maan en de maanstraal weerspiegeld in de zee - een symbool van vruchtbaarheid en de mystieke levensgeest. Vlak voor de vrouw in het wit staat een bloem. Toen Munch in 1899 Levensdans schilderde, werd hij geïnspireerd door de symboliek en gebruikte hij kleuren symbolisch om verschillende gevoelens uit te drukken: rood voor liefde, passie en pijn; wit voor jeugd, onschuld en vreugde; en zwart voor eenzaamheid, verdriet en dood.
