Een haas in het bos, Hans Hoffmann
Knabbelend aan een blad dat uit een stengel van Lady's Mantle wordt getrokken, zit een waakzame haas aan de rand van een dennenbos. In tegenstelling tot de duisternis die men in een bos zou verwachten, schilderde Hans Hoffmann een theatraal verlicht tafereel. Elke plant en insect - slak, krekel, kever - wordt in levendige details gezien. De fijnmazige bladeren van de distel, de uitgestrekte fronten van een weegbree en de helderblauwe bloemen van de Hare Bell getuigen van de zorgvuldige behandeling van het onderwerp door Hoffmann. In feite kon geen van deze planten in de natuur naast elkaar bestaan. Hoffmann combineerde op fantasierijke wijze talrijke individuele natuurstudies in één schilderij. De goudbruine haas van Hoffmann is gebaseerd op de beroemde en invloedrijke aquarel van Albrecht Dürer die, net als zijn Stag Beetle, een haas tegen een vlakte laat zien. Hoffmann had Dürer's haas gezien toen hij in Neurenberg was. Later, toen hij aan het hof van keizer Rudolf II ging werken, hielp hij de keizer bij het verkrijgen van de aquarel voor zijn Kunstkammer. Hoffmann's haas verschilt echter van die van Dürer en verschijnt te midden van een opvallende opstelling van elegante planten en insecten. Deze opstelling van bijna levensgrote onderwerpen was op het moment van schilderen volstrekt uniek, niet alleen binnen het oeuvre van Hoffmann, maar ook binnen de traditie van de Duitse natuurstudie.
