Het vertrek van de boten, Étretat, Claude Monet (1885)
Dit schilderij van Monet werd tegelijkertijd geschilderd met een ander werk dat wij voorstellen te reproduceren: Boten op het strand van Etretat. Er is dus een gemeenschappelijke sfeer in beide schilderijen, die beide zijn gemaakt terwijl Monet voor zijn raam zat, in het Hotel Blanquet. Inderdaad, midden op een regenachtige dag in de herfst van 1885 nam de schilder genoegen met het uitzicht vanuit zijn kamer om inspiratie op te doen. Opnieuw gebruikt Monet zijn pastels perfect en zijn kleurkeuze is perfect om de indruk van vochtigheid en het gevoel van een natte grond te geven.
In deze compositie is het strand levendiger: er liggen boten klaar om van boord te gaan, maar er zijn ook groepen mannen en boten die al op zee zijn. In vergelijking met het andere werk laat Monet zich ook meer facetten toe: hij laat zich kleuraccenten toe om de romp van de boten weer te geven, maar ook en vooral op het huis rechts, waar hij zich laat gaan met vleugjes groen en blauw.
