Geïntrigeerd door de uitdaging van het spel van water en licht, testte Monet zichzelf verder door de transformerende schoonheid van de Londense mist en rook te schilderen in verschillende werken die hij tijdens drie winterse schildercampagnes van 1899 tot 1901 langs de oevers van de Theems maakte. Monet plaatste zich op het balkon van het Sint-Thomasziekenhuis, aan de overkant van de rivier, en verving het ene doek door het andere doek door nog eens negentien in alle weersomstandigheden en lichtomstandigheden die zich aandienden. Hun neogotische spitsen, die door de paarse handschoen van de late namiddag zijn afgestompt, vormen de huizen van het Parlement een massief silhouet. Stralen van bleke zonneschijn doorbreken de duisternis in de rechterbovenhoek van het doek en barsten in overlappende streken van roze, zalm en geel over het glinsterende water. De schilder bewerkte het doek later in 1903 in zijn atelier in Giverny, ter voorbereiding op een tentoonstelling in het volgende jaar.
