Schilderachtig realisme van een voetballer - Kleurenmassa's in de 4e dimensie, Kazimir Malevitsj
In de zomer en het najaar van 1915 heeft Kazimir Malevich zich afgezonderd in zijn atelier in Moskou om zich voor te bereiden op de baanbrekende tentoonstelling "0.10 (Nul-Tien) De Laatste Toekomstige Tentoonstelling van Schilderijen". Om de formele ontdekkingen van het kubisme en futurisme tot het uiterste te drijven, om de meest essentiële kern - de "nul"-schilderkunst - te vinden, produceerde Malevich een reeks volledig abstracte werken die hij verklaarde een geheel nieuw kunstsysteem te vormen. Het suprematisme, zoals hij de nieuwe stijl noemde, heeft alle verwijzingen naar de natuurlijke wereld uitgeroeid en zich in plaats daarvan gericht op de inherente relaties tussen gekleurde geometrische vormen tegen de leegte van een subtiel getextureerde witte achtergrond. In de catalogus bij de tentoonstelling waarschuwde Malevich: "Bij het benoemen van een aantal schilderijen wil ik er niet op wijzen welke vorm men daarin moet zoeken, maar ik wil wel aangeven dat echte vormen in veel gevallen werden benaderd als de grond voor vormloze schildersmassa's waaruit een schilderkunstig beeld is ontstaan, die niets met de natuur te maken hebben". "Painterly Realism of a Football Player-Color Masses in the 4th Dimension" behoort tot deze allereerste groep van Suprematistische werken. Het tweede deel van de titel verwijst naar de wiskundige theorie va
