Long Ship's Lighthouse, Land's End, William Turner...
De Romantische schilder en tekenaar Joseph Mallord William Turner onthulde vaak dat de natuur de boventoon voert en de menselijke aanwezigheid uitwist. Golven storten een nauwelijks zichtbaar schip in een storm van enkele kilometers voorbij Land's End, het meest westelijke punt van Engeland, bewaakt door een vuurtoren die Long Ship's heet. Estheticus John Ruskin schreef over deze tekening dat Turner het hele oppervlak van de zee ... ongeregisseerd, begrenzend en neergestort, en opgerold in een anarchie van enorme kracht."
Om de ervaring van de turbulentie van de natuur over te brengen, maakte Turner gebruik van het volledige scala aan aquareltechniek, van transparante wassingen in de lucht tot dikke bodycolor in het water en de rotsen. Hij voegde hoogtepunten toe om de textuur en de atmosfeer te verrijken, waarbij hij het wit van het papier in de vuurtoren zichtbaar maakte en direct in het papier kraste om de lichtvlekken in de golven die over de boot neerstorten weer te geven. Met deze gewaagde technieken kwam Turner dicht bij de moderne abstractie in zijn streven om het expressieve en stilistische bereik van de landschapsschilderkunst uit te breiden.
