Marie-Clotilde-Inès de Foucauld werd geboren in 1821 en trouwde in 1842 met Sigisbert Moitessier, een rijke bankier, in 1842. Het portret is beïnvloed door de kunst van de oudheid en de Renaissance. De pose, waarbij de hand de wang aanraakt, is afgeleid van een oud Romeins fresco van een godin, uit Herculaneum. Dit kan erop wijzen dat voor Ingres mevrouw Moitessier het ideaal van de klassieke schoonheid voorstelde. Het 'Portret van een Vrouwe' van Titiaan van de National Gallery kan hem geïnspireerd hebben om het profiel in de spiegel te plaatsen.
Ingres was van mening dat portretteren een minder verheven kunstvorm was dan de historieschilderkunst. Toen Moitessier hem in 1844 voor het eerst vroeg zijn vrouw te schilderen, weigerde Ingres. Toen hij haar ontmoette werd hij getroffen door haar schoonheid en stemde in met haar. Het schilderij bleef onvoltooid en na zeven jaar klaagde de oppas. In 1851 schilderde Ingres een staand portret (National Gallery of Art, Washington) alvorens terug te keren naar het zittende portret dat hij uiteindelijk in 1856 voltooide. Oorspronkelijk was het de bedoeling geweest om de dochter Catherine, de dochter van de oppas, op te nemen, maar zij was opgegroeid tegen de tijd dat Ingres kwam om het portret te voltooien.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator
