Het onder de Ringbahn, de snelweg en de Mecklenburgische Straße gelegen metrostation heeft een eilandperron en werd zoals alle stations op het Wilmersdorfse deel van de U3 ontworpen door Wilhelm Leitgebel. Vanwege de kruising van de S-Bahnring ligt de tunnel hier dieper dan op de rest van de lijn, wat de mogelijkheid bood station Heidelberger Platz tot het pronkstuk van de Wilmersdorfer U-Bahn te maken. De architect schiep een kathedraalachtige perronhal met kruisgewelven, die door natuurstenen zuilen op het midden van het perron ondersteund worden. Aan de wanden langs de sporen zijn sinds het einde van de jaren 1980 foto's van de stad Heidelberg te zien. Het metrostation is een beschermd monument.
Aan beide uiteinden van het perron leiden trappen en roltrappen naar de op een tussenverdieping gelegen stationshallen, waarin de kleur blauw domineert. De noordelijke uitgangen, aan de Mecklenburgische Straße werden in de jaren 1950 en 1960 vernieuwd en verplaatst; de zuidelijke uitgang aan de Heidelberger Platz heeft zijn oorspronkelijke vorm met portaal behouden. Tussen deze uitgang en het perron ligt tussen de metrosporen een lange voetgangerstunnel onder de S-Bahnring. Een directe verbinding tussen het metro- en S-Bahnstation werd echter pas in 1993 aangelegd.
![]()
Dit werk wordt aangeboden door Eus Driessen
Passie voor fotografie in alle vormen. Van verlaten gebouwen tot landschap, van nachtfotografie tot concert-fotografie. Door het fotograferen van verlaten gebouwen wil ik de mensen meenemen naar de verborgen wereld achter muren waar de natuur langzaam het gebouw weer terug neemt. En nu kunnen deze foto's ook aan jou muur hangen.
Meer weten over Eus Driessen?
Lees het verhaal achter de beeldmaker!
505 778