Stilleven (La Table Garnie), Henri Fantin-Latour
Dit stilleven is te zien op de Salon van 1866 en maakt deel uit van een groot aantal schilderijen in hetzelfde genre die de kunstenaar in de jaren 1860 maakte en die, samen met de schilderijen van boeketten met bloemen, opvallend populair waren onder een enthousiaste Engelse clientèle.
Deze compositie, die volledig afgewerkt is in een neutrale achtergrond, legt vooral de nadruk op de lijn van de objecten die kunstmatig op de tafel zijn gerangschikt, en vertaalt, zoals Whistler over Fantin's schilderij opmerkte, 'charme en eenvoud'. De chromatische harmonie van de assemblage, verkregen door geduldige en objectieve observatie, wordt versterkt door de verscheidenheid aan bloemen en vruchten die zorgvuldig op het oppervlak van de compositie zijn aangebracht. Al deze elementen geven het volume en de consistentie van de objecten nauwkeurig weer, waaraan de kunstenaar een tactiele kwaliteit verleent door de rigoureuze aandacht voor details waar hij bekend om stond.
