Tanagra (The Builders, New York), Childe Hassam (1918)
In Tanagra (The Builders, New York) schilderde Childe Hassam een ambivalent beeld van het moderne leven. Aan het begin van de twintigste eeuw symboliseerde de wolkenkrabber alles wat dynamisch en machtig was in Amerika. Architecten prezen de nieuwe torens als symbolen van de reikwijdte van de mensheid's naar de hemel. Maar terwijl de Verenigde Staten groeiden in macht en prestige, leken de arbeiders die de natie's kracht leverden ook Hassam's ordelijke en welvarende wereld te bedreigen. De kunstenaar had roem en fortuin vergaard door New York af te beelden voor het genot van de gegoede klasse; de kunst, muziek en goede manieren rond dit "blonde Arische meisje" vormden een buffer tegen de weerbarstigheid van de Amerikaanse immigrantenmaatschappij. Staat de wolkenkrabber voor wereldse ambitie, de andere verticale elementen op het schilderij - de lelies, het hellenistische beeldje, de panelen van een prachtig oosters scherm - suggereren een ander soort streven. Maar in 1918 werd het verfijnde leven dat deze vrouw in haar elegante omgeving leidde al aangevallen door de realiteit van de oorlog en het rumoer van een nieuwe eeuw.
