The Tempest, Thomas Cole (1826)
De storm die woedt op dit vroege schilderij van Thomas Cole vormt een natuurlijk tegenwicht voor de overspannen emoties van de zwijmelende, misschien wel stervende vrouw in het wit. Hier illustreert Cole waarschijnlijk een grensdrama van zijn hand uit 1825. Zijn nadruk op het "sublieme en mooie" - dimensies van de natuur die geacht werden parallel te lopen met menselijke emoties - was een populaire conventie. Cole beschouwt dit tafereel als uniek Amerikaans: een bescheiden huis, waarschijnlijk van pioniers, staat nederig en geïsoleerd in een woest landschap.The Tempest, Thomas Cole (1826)
De storm die woedt in dit vroege schilderij van Thomas Cole is een natuurlijk tegenwicht voor de overspannen emoties van de zwijmelende, misschien stervende vrouw in het wit. Hier illustreert Cole waarschijnlijk een grensdrama van zijn hand uit 1825. Zijn nadruk op het "sublieme en mooie" - dimensies van de natuur die geacht werden parallel te lopen met menselijke emoties - was een populaire conventie. Cole beschouwt dit tafereel als uniek Amerikaans: een bescheiden huis, waarschijnlijk van pioniers, staat bescheiden en geïsoleerd in een woest landschap.
