In het midden van de 19e eeuw werden steeds meer olievelden geëxploiteerd. Er werd gezocht naar een efficiëntere manier van vervoer dan de tot dan toe gebruikelijke vaten. Schepen met grote tanks werden sinds de jaren '60 van de 19e eeuw gebouwd. In 1872 werd de eerste zeegaande stoomaangedreven tanker gebouwd, de Vaderland, maar de in 1886 gebouwde 3000 ton dwt Glückauf werd bekender. In 1893 liep de Glückauf aan de grond bij Fire Island in de staat New York.
Tussen 1942 en 1945 werden honderden T2-tankers gebouwd in de Verenigde Staten. Na de Tweede Wereldoorlog werden veel van deze schepen van 16.000 ton dwt verkocht aan rederijen over de hele wereld.
Rond 1950 werden kolen door aardolie vervangen als belangrijkste energiebron. Tot die tijd vervoerden olietankers over het algemeen olieproducten, omdat de raffinage over het algemeen dicht bij de olievelden plaatsvond. Door politieke en technische redenen verschoof de raffinage dichter naar de markt. Er kwamen steeds meer tankers, die speciaal waren gebouwd voor het vervoer van ruwe olie. Deze schepen waren eenvoudiger te bouwen en het loonde om steeds grotere schepen te bouwen. In 1959 werd de 114.356 ton dwt Universe Apollo gebouwd, de eerste tanker groter dan 100.000 ton dwt. Door de sluiting van het Suezkanaal in 1967 moesten tankers omvaren via Kaap de Goede Hoop. Hierdoor waren ze niet meer gebonden aan de maximale afmetingen van dit kanaal. Ook was het door de langere afstand gunstiger om grotere schepen te bouwen.
Steeds grotere tankers werden gebouwd, culminerend in de Seawise Giant, met 564.763 ton dwt en een lengte van 458,45 meter het langste schip ooit. De aanduiding voor dergelijke grote tankers is ULCC. De tankers van de Batillus-klasse hadden zelfs een nog grotere capaciteit dan de Seawise Giant. In de praktijk bleken de allergrootste tankers niet geschikt om mee te manoeuvreren en werden ze omgebouwd tot een schip dat niet meer vaart, voor de opslag van aardolie (FSO). Daarna werden ze toch gesloopt.
Bedacht door Harry Herman, gevisualiseerd met AI.
Schilderij staat prachtig boven onze bank, wil er alleen nog licht op hebben maar weet niet precies wat.
(Translated by Google) Very nice, everyone who comes in shouts about it, we are very happy with it (Original) Heel mooi iedereen die binnen komt roept erover we zijn er heel blij mee
Erg blij met onze ?. Fijne en duidelijke communicatie. Schilderij erg goed ingepakt voor transport. Kwaliteit print is mooi.
Heeeeel mooi
Heeeeel mooi
Geweldig
Fijne communicatie, altijd vriendelijk, snelle reacties op de mails, genoeg keuze, betaalbaar
super ervaring
voor het eerst werk besteld hier en we zijn ontzettend fijn geholpen. prima service en goed bereikbaar
"Maar dit is toch echt?", zie mijn schoondochter toen ze het csnvasdoek zag.
N.a.v. de prima tips op de site, werken met juiste maten gekocht. Ook de app waardoor je je werk op je muur kunt projecteren, heeft ons goed geholpen bij de keuze voor en maten van onze derde bestelling.
Super
Heel mooi schilderij boven onze verwachting en werden goed op de hoogte gehouden
(Translated by Google) Great system that Artframe. And you can determine the cutout and size of your painting yourself. (Original) Super systeem dat Artframe. En de uitsnede en maat van je schilderij kun je allemaal zelf bepalen.
Prachtig Canvas aan de muur maakt woonkamer compleet
Mooie kwaliteit, prettige status updates en prima levering. Bedankt!
Goede service en mooie producten.
Goede service en mooie producten.
Goede communicatie vooraf via de mail en per telefoon.Fijn dat er zo mee gedacht wordt en dat er advies gegeven wordt.Snelle levering, prima kwaliteit! Mede hierdoor zijn we erg blij met het resultaat. .