In het midden van de 19e eeuw werden steeds meer olievelden geëxploiteerd. Er werd gezocht naar een efficiëntere manier van vervoer dan de tot dan toe gebruikelijke vaten. Schepen met grote tanks werden sinds de jaren '60 van de 19e eeuw gebouwd. In 1872 werd de eerste zeegaande stoomaangedreven tanker gebouwd, de Vaderland, maar de in 1886 gebouwde 3000 ton dwt Glückauf werd bekender. In 1893 liep de Glückauf aan de grond bij Fire Island in de staat New York.
Tussen 1942 en 1945 werden honderden T2-tankers gebouwd in de Verenigde Staten. Na de Tweede Wereldoorlog werden veel van deze schepen van 16.000 ton dwt verkocht aan rederijen over de hele wereld.
Rond 1950 werden kolen door aardolie vervangen als belangrijkste energiebron. Tot die tijd vervoerden olietankers over het algemeen olieproducten, omdat de raffinage over het algemeen dicht bij de olievelden plaatsvond. Door politieke en technische redenen verschoof de raffinage dichter naar de markt. Er kwamen steeds meer tankers, die speciaal waren gebouwd voor het vervoer van ruwe olie. Deze schepen waren eenvoudiger te bouwen en het loonde om steeds grotere schepen te bouwen. In 1959 werd de 114.356 ton dwt Universe Apollo gebouwd, de eerste tanker groter dan 100.000 ton dwt. Door de sluiting van het Suezkanaal in 1967 moesten tankers omvaren via Kaap de Goede Hoop. Hierdoor waren ze niet meer gebonden aan de maximale afmetingen van dit kanaal. Ook was het door de langere afstand gunstiger om grotere schepen te bouwen.
Steeds grotere tankers werden gebouwd, culminerend in de Seawise Giant, met 564.763 ton dwt en een lengte van 458,45 meter het langste schip ooit. De aanduiding voor dergelijke grote tankers is ULCC. De tankers van de Batillus-klasse hadden zelfs een nog grotere capaciteit dan de Seawise Giant. In de praktijk bleken de allergrootste tankers niet geschikt om mee te manoeuvreren en werden ze omgebouwd tot een schip dat niet meer vaart, voor de opslag van aardolie (FSO). Daarna werden ze toch gesloopt.
Bedacht door Harry Herman, gevisualiseerd met AI.
Werkelijk prachtig. Wist niet dat er zo mooi gedrukt kon worden. Ga zeker nog n grote bestellen. Dank!
heel veel keus, voor ieder wat wils, mooie kwaliteit, perfect verpakt. Kortom heel blij met mijn keuze en ga zeker in de nabije toekomst weer op zoek naar iets moois voor aan de muur
Superbedrijf in elk opzicht. Doet wat het belooft.
Vanaf het begin van mijn bestelling ben ik uitstekend op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Gisteren werd het prima verpakt (alsof het een kostbaar museumstuk was) in uitstekende staat bezorgd.
Het voldoet volkomen aan mijn verwachtingen,
Het is een fraai sieraad in mijn woonkamer.
Ik ga hier zeker vaker iets bestellen.
Uit Haarlem komt alleen maar goeds is mijn ervaring en hieruit blijkt dat maar weer eens.
Wonderschone Skyline van Rotterdam
Bestellen ging makkelijk en binnen 10 dagen krijgen wij ons kunstwerk perfect verpakt geleverd. Kortom een tevreden klant.
Mooie foto ! Foto was goed verpakt en is in goede staat afgeleverd! Echt het geld waard !
Het schilderij voldoet helemaal aan de verwachtingen.
Ik werd goed op de hoogte gehouden van de procedure en voortgang en aflevering van het produkt. Het ziet er heel mooi en haarscherp uit. Ook de kleuren zijn erg mooi; precies als op de afbeelding.
Perfect
Mooie schilderijen foto’s etc
Prachtig schilderij
We zijn erg blij met het schilderij en de service is prima.
ziet er uit zoals op de site
Al meerdere dingen besteld via Werk aan de muur,
Goed verpakt en degelijk.
Topservice
Het werk was zeer mooi en hoogstaand afgewerkt.
Had gevraagd om een snelle levering, en dit werd tot in de puntjes geregeld.
Veel keuze en mogelijkheden, binnen een paar dagen een fantastisch afgewerkt canvas in huis. Super mooie print!
Prettig
Duidelijke mail over je bestelling.
Goed te bereiken.
Netjes verpakt en een heel mooi schilderij