De psychologische intensiteit van Schiele's zelfportretten wordt zelden aangetroffen in zijn talrijke studies van jonge vrouwen - veel naakt of provocerend gekleed - die op afstandelijke wijze worden behandeld als objecten voor formele analyse. Vaak geïsoleerd op een pagina, zonder enige verwijzing naar hun omgeving, zijn deze figuren voortreffelijke studies in lijn, compositie en gebaar. Dit portret van een zittende vrouw van achteren gezien is expressief, ook al is haar gezicht verborgen. Het model was waarschijnlijk de vrouw van Schiele, Edith Harms, toen vierentwintig, met wie hij in 1915 trouwde en die slechts drie dagen daarvoor stierf aan griep. Slechts gedeeltelijk gekleed, maar met haar aardbei-blonde haar zorgvuldig geknipt, draagt de figuur een felblauw gestreept jasje over een wit gestreept overhemd - de kleding van een respectabele dame. Haar onderlichaam echter is gekleed in de kledingstukken waarin Schiele meestal prostituees voorstelde - een witte kanten slip en donkere kousen. Het duidelijke verschil tussen de twee delen van haar kostuum lijkt de ambivalente gevoelens van de kunstenaar over zijn vrouw te weerspiegelen, die in zijn kunst afwisselend wordt getoond als een koude maagd of een gepassioneerde minnaar.
Egon Schiele (Tulln, 12 juni 1890 – Wenen, 31 oktober 1918) was een Oostenrijks expressionistisch kunstschilder.
Hoewel Schiele sterk beïnvloed is door het werk van Gustav Klimt, zijn de lijnen die hij gebruikt toch geheel anders van aard. Ter
