7c14ca3b4a1f92ee7687972f50c943bf_proxy

De autoliefhebber Thomas Boudewijn

De Groningse Thomas Boudewijn (32) is een echte liefhebber van mooie auto’s en hij weet ze perfect op de foto vast te leggen. Deze week legt hij ons uit hoe hij deze geweldige foto’s maakt. Zijn liefde voor auto’s en design begon ergens vroeg in zijn jeugd. Op weg naar vakantie in Frankrijk zaten Thomas en zijn broer achterbank auto’s te spotten. “Het was echt een sport om elke auto te leren kennen,” lacht hij. En als ze een heel mooie auto tegenkwamen dan werd er een foto van gemaakt. “Meestal met een wegwerpcamera, maar die is nu vervangen voor een goede spiegelreflex.”

Het enthousiasme van Thomas

Na de middelbare school heeft Thomas de opleiding voor Grafisch vormgeving gedaan. Het is daarom niet gek dat hij naar auto’s kijkt vanuit een designers standpunt. “Elke auto is ontworpen door een waar kunstenaar. Als je goed kijkt dan zie je het lijnenspel. Het design komt vaak voort uit een lange reeks voortgaande modellen waarvan het lijnenspel is doorgetrokken in dit model. Dit in combinatie met de kleur en alle minuscule details maakt iedere auto uniek.” Het enthousiasme van Thomas is voelbaar aanwezig.

Het design, de historie en het karakter

“Ik vind het een uitdaging om de auto dusdanig te fotograferen dat de essentie achter het design, de historie en het karakter zo perfect mogelijk worden belicht.” De stijl van Thomas is stoer, mannelijk en haarscherp. We zien diverse beelden waarbij enkel de mooiste stukjes van de auto zijn belicht. “In de loop der jaren heb ik deze stijl ontwikkeld. Een simpele klik-en-klaar foto zal je bij mij niet vaak tegenkomen.” Om zo’n foto te maken gaat hij zeer nauwkeurig te werk. Zo heeft hij lampen en maakt hij gebruik van de belichtingsinstellingen van zijn camera. De ene foto maakt hij erg licht en voor weer een volgende foto kiest hij juist voor de meest donkere optie, en zo maakt hij er meerdere in verschillende lichtgradaties. Het eindresultaat kan dan bestaan uit soms wel meer dan honderd losse foto’s die hij dan weer samenvoegt in Photoshop. Waar geen licht is, is schaduw, wat ons nieuwsgierig maakt naar de dingen die we niet zien. “Een auto is al een kunstobject op zich, maar om er dan nog unieke digitale kunst van te maken, daar ligt voor mij de uitdaging!” zegt Thomas.

Painting with Light en focused diffused lightning

De voornaamste twee technieken die Thomas gebruikt zijn Painting with Light en Car Fine Art door middel van de FDL (focused diffused lightning). Thomas legt ons uit hoe dit in z’n werk gaat: “Bij light painting belicht ik de auto met een of meerdere lichtbronnen, zoals bijvoorbeeld een daglichtlamp. Elke foto is meestal een opname met een sluitertijd tussen de drie en acht seconden en in die paar seconden belicht ik slechts een onderdeel van de auto. Dit herhaal ik tot ik van elk onderdeel meerdere mooie foto’s heb. Van al deze foto’s kies ik dan weer de mooiste stukjes uit die ik vervolgens samenvoeg tot een geheel. Zo heb ik volledig de controle over het beoogde shot en creëer ik als het ware een lichtschilderij.”

De zachte reflectie van zijn belichtingen

De FDL technique is daarentegen anders, maar toch ook weer vergelijkbaar. “De overeenkomst is dat ik met FDL-fotografie ook meerdere foto’s op elkaar plaats, alleen het fotograferen zelf gaat in dit geval anders. Zo kies ik ervoor om de sluitertijd zo kort mogelijk te houden waardoor de achtergrond vaak helemaal zwart is en enkel het belichte gebied zichtbaar is. Hiervoor maak ik gebruik van een Nikon SB-910 flitser want een gewone lamp geeft hiervoor te weinig licht. Wat je op de foto ziet aan belichting is de reflectie in de auto van de flitser van mijn camera en dat is nou precies wat FDL techniek inhoudt. Wat je op de foto ziet is de zachte reflectie van mijn belichtingen. Het mooie van de FDL-techniek is dat je deze overal en altijd kunt toepassen. Het hoeft er niet per se donker voor te zijn.” Het maken van de foto duurt niet zo lang. Het is de nabewerking die de meeste tijd in beslag neemt. “De fotoshoot zelf duurt meestal zo’n half uur tot een uur, maar de nabewerking op de computer kan al snel zo’n halve dag duren.”

Onze beeldmakers aan het woord

Zo helpen we je bij het vinden van je droomwerk

Bekijk de materialen uitlegvideo

Bestel een cadeaubon

Schrijf je in voor tips & tricks