Eerste Kunstkleur van het Jaar ooit: Werk aan de Muur introduceert Tangerine Twist
Een trendvoorspelling, gebaseerd op datagedreven inzicht
Ruim 150.000 muren in woningen en kantoren zijn gevuld door het Haarlemse bedrijf Werk aan de Muur. In 2012 begonnen als digitale kunstwebshop (prints), dicht deze multisided marketplace het gapende gat tussen de elitaire kunstgaleries en ‘Ikea’. Medeoprichter Jasper van der Meij: “Wij zijn experimenteel gestart en lossen nog steeds veel uitdagingen op door automatisering. De nullen en enen stromen dan ook door mijn aderen. Toch moet je - vooral in je klantcontact en marketing - ook weer niet álles willen automatiseren.”
Jaar na jaar groeit Werk aan de Muur als kool, maar coronajaar 2020 sloeg alles. Het aantal sinds de oprichting met kunst gevulde muren steeg van vier voetbalvelden in 2019 naar zeven voetbalvelden, oftewel 43.000 m² in 2020. De omzet steeg zelfs met 100 procent, naar € 7 miljoen. Van der Meij: “Corona heeft ons bedrijf een extra push gegeven. Wij profiteerden volop van de mensen die hun huis een facelift gaven, nu ze meer thuis waren.”
Zoals wel meer innovaties, ontstond Werk aan de Muur door irritatie over een behoefte die nergens op de markt werd ingevuld. Van der Meij blikt terug: “Ik werd na de komst van de eerste digitale camera’s hobbyfotograaf. Gaandeweg wilde ik mijn foto’s kunnen verkopen, zonder nu meteen een traditionele fotograaf of stockfotograaf te willen worden. Een vriendin verkocht foto’s die als prints aan de muur werden gehangen. Zij ergerde zich aan de omslachtigheid van alles wat daarbij kwam kijken: het regelen van de productie, de facturatie enzovoort. Ik dacht: Oh, maar die problemen kan ik prima automatiseren. Zo ontstond het idee van een webshop voor onze eigen foto’s.”
“Wij creëren eigenlijk ondernemers: van een handjevol beeldmakers weet ik dat ze aan de commissies op hun verkopen een meer dan modaal inkomen verdienen.”
Iets later bedacht Van der Meij met vrienden tijdens een wintersportvakantie dat je van die webshop ook een open platform voor amateurfotografen kon maken. “En weer iets later opperde mijn compagnon Bas Verhoogt om er ook schilders en illustratoren bij te betrekken. En waarom ook niet? Als de kunst maar digitaal beschikbaar is, kun je het afdrukken. Al snel bleek dat we inderdaad een gat in de markt te pakken hadden. Qua gedrukte reproducties voor de consument had je enerzijds de dure, elitaire kunstgaleries, met hun strenge acceptatiebeleid voor de beeldmakers en anderzijds de weinig verheffende kunst die je bij winkels als Ikea kunt kopen. Daar zat eigenlijk niets tussen.”
Werk aan de Muur heeft zich vervolgens ontwikkeld tot een multisided marketplace: een plek waar beeldmakers, printmakers, interieurstilisten en klanten elkaar vinden. De beeldmakers hebben sinds het begin 4,2 miljoen euro verdiend aan commissies op hun verkopen, waarvan 1,2 miljoen euro in 2020. Zij hebben een eigen ruimte binnen de webshop, waar zij zelf de commissie op hun kunstverkopen kunnen instellen. Van der Meij beschouwt deze democratisering van de kunstverkoop als het belangrijkste succes van zijn onderneming: “Wij wisten dat er onder de amateur-beeldmakers heel veel talent was, met de potentie om hun kunst te verkopen. Door ons platform kunnen creatieven zich alsnog helemaal focussen op creatie en marketing. Werk aan de Muur is namelijk verantwoordelijk voor de klantenservice, techniek, productie en bezorglogistiek. Wij creëren eigenlijk ondernemers: van een handjevol beeldmakers weet ik dat ze aan de commissies op hun verkopen een meer dan modaal inkomen verdienen. Enkele anderen toeren in de weekenden door Europa, maken gave beelden en bekostigen die trips via de inkomsten uit ons platform.”