Overstroming in Port-Marly, Alfred Sisley
De overstromingen in het voorjaar van 1872 trokken Sisley naar Port-Marly, een dorp aan de Seine bij Louveciennes, de woonplaats van de kunstenaar. Het water is hier rustig en de menselijke activiteit is minimaal. In plaats van een dramatisch of pittoresk incident werd de aandacht van de kunstenaar getrokken door puur visuele effecten van regenwolken en met water bedekte straten. De rust van het schilderij en de directheid en eenvoud van Sisley's observatie zijn kwaliteiten die ontleend zijn aan Corot, die Sisley in de jaren 1860 had ontmoet.
De samenstelling is traditioneel. Het Restaurant à Saint Nicolas aan de linkerkant en de rechtopstaande pyloon aan de rechterkant en de weerspiegeling daarvan vormen een stabiele voorgrond en omlijsten een opening in het midden in de richting van een stand van bomen en een verre heuvel. De werkwijze van de kunstenaar onderscheidt Flood in Port-Marly echter als een impressionistisch werk. Sisley schilderde snel op de scène, waarschijnlijk in één enkele sessie, en gebruikte gedempte tinten van een breed spectrum aan tinten, die hij in een dun laagje soepele penseelstreken aanbracht, die Sisley varieerde als reactie op de afzonderlijke componenten van het landschap. De kenmerkende genuanceerde tonaliteit en het geanimeerde oppervlak van dit schilderij zijn kenmerkend voor het beste van Sisley's volwassen werk.
