Stilleven met citroenen in een rieten mandje, Juan de Zurbarán
Een rieten mandje is hoog opgestapeld met verse citroenen, schijnbaar net geplukt van een boom, waarvan de bladeren nog vastzitten. Bloemetjes - citroenbloesem, rode anjers, blauwe riddersporen, witte rozen, daglelies en een tulp - staan verspreid over de hele compositie.
Een goudvink op de rand van een delicate porseleinen kom gevuld met water, en een enkele lelie drijft op het oppervlak. Deze zijn vrijwel zeker symbolisch bedoeld: het water en de lelie verwijzen naar de zuiverheid van de Maagd Maria, en de distelvink wordt vaak geassocieerd met het lijdensverhaal van Christus (zijn marteling en kruisiging) en zijn offer.
Dit is een van een tiental overgebleven schilderijen van Juan de Zurbarán, zoon van de beroemde schilder Francisco de Zurbarán. Juan is verrukt over de textuur van elk object - grove citroenschil, wasachtige bladeren, het reflecterende oppervlak van de zilveren tazza. In dit stilleven combineert hij met succes een eenvoudig ontwerp met een opmerkelijk subtiele verfbehandeling.
