Twee vrouwelijke naakten, Vilhelm Lundstrøm (1927)
In 1923 verhuisde Lundstrøm naar de stad Cagnes-sur-Mer in het zuiden van Frankrijk en begon hij te schilderen in een strenge klassieke stijl die hem de volgende twee decennia zou kenmerken. Lundstrøms stijl Overweldigend in zijn omvang is Twee vrouwelijke naakten een krachtig voorbeeld van Lundstrøms stijl in de jaren twintig. Twee halflange vrouwelijke naakten - die kunnen worden gezien als de voor- en achterkant van hetzelfde model - zijn tegen elkaar geplaatst zodat het hele beeldvlak wordt gevuld. De compositie van het schilderij De compositie is eenvoudig en monumentaal. De vormen zijn teruggebracht tot een strikt minimum, weergegeven in een zeer beperkt palet van geelbruine kleuren op een blauwe achtergrond. De vereenvoudiging van de vormen en het kleurenpalet geven het schilderij een universeel gevoel. De twee naakten zijn een soort ideale wezens zonder specifieke kenmerken, niet gebonden aan een bepaalde tijd en plaats. Picasso's afbeeldingen van vrouwen en Léger Lundstrøm's klassieke figuren maken deel uit van een bredere trend binnen de Europese kunst van de jaren twintig. Ze zijn te vergelijken met de vrouwenafbeeldingen van Pablo Picasso (1881-1973) of Fernand Léger (1881-1955) uit dezelfde periode. Purisme Een andere achtergrond van Lundstrøms kunst is het 'purisme', een stroming die na de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk opkwam. De aanhangers van het purisme distantieerden zich van het kubisme, dat volgens hen was verworden tot lege decoratie, en bepleitten in plaats daarvan een zuivering van de schilderkunst.
