Gerard Wielenga Jumbotron beeldmakers

De fotografie reis van Gerard

Als jongen van 13 was Gerard al drukdoende met rolletjes ontwikkelen op de koude zolderkamer. Vele jaren fotografie en uren in doka’s volgden, totdat hij als cameraman in Hilversum ging werken. De 60-urige werkweken alleen maar met beeld bezig zijn, zorgde ervoor dat de liefde voor fotografie op een lager pitje kwam te staan. Totdat Gerard later tijdens een reis optrok met een Amerikaan die zeer fanatiek bezig was met de techniek van fotografie, waardoor zijn handen weer begonnen te jeuken. Deze week vertelt Gerard Wielenga over zijn reis als fotograaf.

  1. Werk aan de muur beeldmaker Gerard Wielenga

Over Gerard

WOONT in een ruïneuze boerderij RUNT o.a. een B&B GEK OP klussen GEÏNSPIREERD door wat het leven te bieden heeft INSTAGRAM @ gerardwie

Doka op de koude zolderkamer

“Fotografie is altijd een onderdeel geweest van mijn leven. Ik denk dat ik een jaar of 13 was toen ik voor het eerst een rolletje ontwikkelde in mijn eigen doka op de koude zolderkamer in mijn ouderlijk huis. Toen ik eenmaal bij de TV ging werken, stopte het fotograferen. Bij Chanowski productions, bekend van de Fabeltjeskrant, maakte ik vooral dia’s ten behoeve van band-diaproducties voor bedrijven. Daarna heb ik lang als cameraman in Hilversum gewerkt. Zo’n 60 uur per week was ik met beeld bezig dat zorgde ervoor dat ik in mijn vrije tijd geen zin meer had in fotografie. Pas toen ik tijdens een lange reis optrok met een Amerikaan die fanatiek bezig was met het leren van de techniek, kwam mijn liefde, aangestoken door zijn enthousiasme, voor fotograferen terug.”

“Mijn huidige probleem is dat ik geen stijl heb!”

Oneindige zoektocht

“Ondanks dat ik al jaren met fotografie en camerabeeld bezig ben, heb ik mijn eigen stijl nog niet echt gevonden. Het blijft een oneindige zoektocht. Dat heeft ook te maken met dat ik mij niet kan toeleggen op één ding, ik vind teveel leuk. Ik ben wat dat betreft een Jack of all trades. Inspiratiebronnen voor mijn werk haal ik vooral uit wat ik om mij heen zie en wat anderen maken gedreven door de gedachte: ‘Dat kan ik ook. Zo niet, beter!’ Vaak lukt het dan goed. Maar soms ook niet.”

“Een werk is voor mij nooit af. Ik blijf altijd denken dat iets een beetje meer dit of dat had gemoeten”

De belangrijkste stap in fotografie

“Nabewerking van foto’s is in de loop der jaren steeds belangrijker voor mij geworden. Het maken van de eigenlijke foto is slechts een eerste stap. Soms maak ik beelden met al in het achterhoofd wat het uiteindelijke resultaat moet worden. Het kan ook zijn dat ik nadat de foto’s zijn gemaakt, bedenk wat ik met het beeld kan en hoe ik de foto kan bewerken. Pas als ik zelf tevreden ben, laat ik anderen het resultaat zien. Vooral aan mensen waarvan ik weet dat ze niet schromen te zeggen dat het niks is. Ik wil wel dat het eindresultaat goed is. Hoewel ik eigenlijk nooit vind dat een werk af is. Ik blijf altijd denken dat iets een beetje meer dit of dat had gemoeten.”

Weetje over Gerard: “Eén van mijn favoriete bezigheden is klussen. Ik verbouw al vele jaren mijn huis. We hebben namelijk een ruïneuze boerderij gekocht, die ik ruimte voor ruimte volledig verbouw. Het is een wonder dat ik niet in het programma ‘Help, mijn man is klusser!’ zit.”

Map from Nowhere

Mijn favoriete werk op Werk aan de Muur, ‘Map from Nowhere’ bestaat uit 2 foto’s; een van een omgeploegde akker en een tweede van een bijna drooggevallen stuk van de Lek. De vormen van de waterplassen en de golfjes in die plassen zorgen voor een illusie van enorme afstand.

Benieuwd naar meer? Klik hier om naar de shop van Gerard Wielenga te gaan.

Zo helpen we je bij het vinden van je droomwerk

Bezoek onze online studio

Gebruik de app

Schrijf je in voor onze tips & tricks emails