Marie-Antoinette de Lorraine-Habsbourg, koningin van Frankrijk, en haar kinderen, Louise Élisabeth Vigée Le Brun.
In dit propagandaschilderij, tentoongesteld op de Salon van 1787 in het Louvre, neemt Vigée-Lebrun als model Giulio Romano's Madonna della Gatta en begint het schilderij op 9 juli 1786. De schilder is voorzichtig om geen halsketting op de koningin voor te stellen met een rood fluwelen jurkje omzoomd met een marter, met een vakkundig gordijn, en een rood fluwelen baret gevuld. Ze houdt op haar schoot haar voorlaatste kind, Louis-Charles gekleed als een meisje, haar hoofd met een pet op en haar armen gebaren, haar algemene houding die de indruk geeft van een stevige vitaliteit, wat wordt bevestigd door hedendaagse getuigenissen. De kleine Maria Theresia legt haar hoofd liefdevol op haar rechterschouder, terwijl de dolfijn de lege wieg omringt met een zwarte pannenkoek met een beschermende arm, om het publiek te herinneren aan Marie-Sophie Beatrice's recente dood. De garderobe, die dient als juwelenhouder en versierd is met fleurs-de-lis, straalt in het donker.
