De verschillende stijlen van Kyle van But First Framing
Over zijn favorieten werken
Als beeldmaker op Werk aan de Muur besteed je waarschijnlijk een hoop tijd aan het maken van kunstwerken. Jouw fotografie, illustraties, schilderijen of andere vormen van kunst: je kan je erin verliezen. Maar nu je deze wil delen met de wereld via een platform, is het belangrijk dat je óók aandacht besteed aan het stukje sales en marketing. In via de community blog ga ik een aantal tips met je delen om hier mee aan de slag te gaan. Met vandaag op de planning: vijf stappen om toe te werken naar een sterkere Werk aan de Muur shop.
Ik ben Raisa, reisfotografe uit Nederland. Je vindt me het meest op het strand en besteed mijn tijd graag aan surfen, yoga, reizen, én natuurlijk fotografie. 10 jaar geleden startte ik mijn bedrijf als fotograaf, en de afgelopen jaren ben ik steeds meer kennis gaan delen met andere fotografen, met name ook op het gebied van Print on Demand platformen (zoals Werk aan de Muur). Ik vind het fantastisch om mijn werk te kunnen maken, uploaden, en vervolgens de productie, klantenservice (en een deel van de marketing) uit handen te geven. En deze manier van mijn werk verkopen is een steeds groter onderdeel van mijn inkomen geworden.
First things first: als je een shop opzet, of hebt opgezet, zou je best wat tijd mogen investeren aan de basis van je shop. Denk bijvoorbeeld goed na over je profielfoto. Wil je een logo als profielfoto? of liever één van jouw werken? Of een foto van jezelf? In mijn ervaring, zet je jezelf het beste neer wanneer je een foto te kiest waarop je jou echt ziet. Een foto waarbij de klant gelijk een idee van jouw persoonlijkheid kan krijgen Mensen kopen graag van mensen. Naast de profielfoto vormen je omschrijving, collecties en de werken die je bovenaan laat zien vormen de basis en uitstraling van jouw shop. Zorg dat het één geheel is, en dat het mensen een kader geeft om jouw werk binnen te plaatsen en beter te begrijpen.
Eenheid is het keyword. Als de werken in je shop alle kanten op gaan qua stijl en thema, kan het zijn dat mensen daardoor afhaken. Dit doet af aan jouw 'expert status' als maker, en het brengt verwarring. Zorg dus voor een duidelijke lijn in jouw shop. Zo word jij als maker herkenbaar voor de klant.
Veel van mijn werk wordt gevonden en verkocht via organisch bereik via Google. Dat betekent dat mensen zoeken naar een specifiek thema, mijn werk tegenkomen en het kopen. De kans om vindbaar te worden op deze manier kun je vergroten door zoekwoorden in de titels en omschrijvingen van je werk te zetten.
Naast dat organische bereik, zijn er natuurlijk meer manieren om je werk onder de aandacht te brengen. Jouw eerste kopers zijn misschien wel je familie en vrienden, of de huidige doelgroep die je hebt op een platform als Instagram. Maar... dan moeten zij wel weten dat jouw werk te koop is. Verzin dus manieren om je werk onder de aandacht te brengen. Op Instagram zou je één keer per week een werk in de spotlight kunnen zetten. Daarnaast kan je jouw verkochte werken ook delen in bijvoorbeeld je stories.
De grootste fout die mensen maken die met Print on Demand aan de slag gaan is: één keer (heel veel) tijd erin stoppen, en daarna gaan afwachten. Terwijl juist consistent uploaden, verbeteren en promoten het recept zijn voor succes. Houd dus vol, en maak een plan voor jezelf om consistent aan de slag te gaan met jouw Werk aan de Muur strategie.
Hopelijk heb ik je met deze 5 stappen op weg kunnen helpen en kun je gaan bouwen aan een sterkere shop. Wil je nog veel meer tips over het verkopen van je werk via Print on Demand? Op mijn eigen site vind je een gratis e-mailtraining én een hele waardevolle masterclass over Print on Demand. Daarin vertel ik je precies hoe mijn strategie, die voor een steady passief inkomen heeft gezorgd, in elkaar zit!
Schrijf je in voor de gratis e-mailtraining of bekijk direct de Print on Demand masterclass