Beeldmakers socials

Je werk promoten op instagram

Instagram is een belangrijk medium voor veel beeldmakers om hun werk te promoten. Het platform heeft miljarden actieve gebruikers en biedt daarom een groot bereik voor jouw werk. Het kan ook een leuke manier zijn om met andere creatieve professionals te netwerken. Maar hoe gebruik je instagram op een manier die voor jou goed werkt? In deze blog delen drie beeldmakers hun ervaringen: fotograaf Roman, digitaal kunstenaar Mirjam en collage en graffiti kunstenaar Michiel. Leer van deze ervaren makers!

  1. Beeldmakers socials

Even voorstellen

Roman Robroek fotografeert verlaten gebouwen over de hele wereld en gebruikt zijn instagram om deze verbluffende foto’s te laten zien. Hij heeft een snel groeiend instagramaccount.

Illustrator en digital artist, Mirjam Duizendstra gebruikt haar sociale media om haar kunstwerken in een interieur te tonen aan potentiële klanten. En met succes, ze heeft inmiddels meer dan 30K volgers op instagram.

Collage en graffitti kunstenaar Michiel Folkers gebruikt instagram op zijn eigen manier. Hij ziet instagram als een manier om zijn werk met de wereld te delen.

Beginnen met een instagram account

Michiel: "Ik begon rond 2012 Instagram te gebruiken, na mijn eerste 3 posts had ik nog geen idee dat het een ‘sociale app’ was, ik vond de filters geinig en pielde daar wat mee. Toen er ineens een reactie onder een foto stond begreep ik dat mijn 10 volgers de foto’s konden zien. Later vertelde een vriend dat ik hashtags moest toevoegen aan die foto, zo kon iedereen buiten mijn netwerk ook de foto zien. Door het gebruik van die hashtags op Instagram kwamen in een korte tijd veel nieuwe mensen in aanraking met mijn kunst. Één van mijn eerste werken was een portret van Carla Bruni, toen zij die via een hashtag onder ogen kreeg en ook nog eens deelde begon ik de smaak te pakken te krijgen."

Mirjam: "Naast mijn passie voor fotografie en beeldbewerking ben ik ook gek op alles wat met interieur te maken heeft. Naast het opdoen van inspiratie in woonmagazines keek ik ook regelmatig naar de mooie (interieur) feeds op instagram. Door goed te kijken naar andere feeds wist ik beter welke stijl en vorm bij mij paste. Al snel bleef het niet meer bij kijken en begon ik zelf interieur foto's te posten. Geleidelijk aan merkte ik, door het aantal comments en likes wat ik kreeg, dat mijn foto's gewaardeerd werden. Super Leuk!"

Interactie

Roman: "Instagram werkt twee kanten op. Alleen foto's en video's delen heeft niet veel zin als je én de interactie met jouw volgers niet opzoekt, én de interactie met mensen die jou nog niet volgen waar je het werk eventueel interessant van vind. Maak jezelf zichtbaar. Reageer op foto's van anderen. Stel vragen en voer een gesprek. Als je iedere dag bijvoorbeeld 5 minuten besteed met het inhoudelijk reageren en liken van foto's van mensen die je nog niet volgt, vergroot je je zichtbaarheid en ook de kans dat mensen jou gaan volgen."

Mirjam: "Reageren op de comments die je krijgt en zelf comments en likes geven op posts. Doe dit op regelmatige basis. Als laatste is het erg belangrijk dat je relevante hashtags gebruikt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld kijken naar hashtags van gebruikers met een vergelijkbare feed."

  1. Screenshot 2022 11 24 at 16 59 54

Instagram als portfolio

Michiel: "Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik niet werk voor instagram, voor het algoritme, de likes of extra volgers. Het is een handig hulpmiddel om met beperkte moeite je werk de wereld in te gooien, maar ik heb er nooit afhankelijk van willen zijn. Ik gebruik het als portfolio app. En als er af en toe een verkoop of een nieuwe samenwerking uitkomt is dat cool."

Benieuwd geworden? Bekijk de instagramaccounts van Michiel, Mirjam en Roman

Ontdek meer uit de community