pale pink wall with brown door

Zo maak je jouw persoonlijke social media strategie

In mijn vorige blog vertelde ik jullie er al over: jouw werk promoten via social media is een goede manier om je Werk aan de Muur shop te laten groeien. Maar hoe doe je dat nu precies? Ik merk dat veel beeldmakers het lastig vinden om zichzelf te positioneren op social media, en om hun werk in de spotlight te zetten op een manier die niet te ‘pusherig’ overkomt. Vandaag geef ik je drie tips om hier beter in te worden. Zo maak óf verbeter jij jouw persoonlijke social media strategie.

Tip 1: Zorg voor een aantrekkelijk profiel

Zorg dat de basis goed is. Op een social media platform (zoals Instagram) heb je maar een paar seconden om indruk te maken op een potentiële volger en klant, dus zorg dat snel duidelijk is wie jij bent, wat je doet en waarom. Op Instagram kun je dit doen met behulp van je bio, jouw profielfoto, de stijl van je feed én de hoogtepunten. Ook platformen als Facebook, LinkedIn en Pinterest bieden plek aan dit soort info.

Jouw profiel op een socialmediakanaal is een soort minisite. Het is je visitekaartje. En wanneer dat klopt, dan kan jouw ideale klant niets anders dan jou volgen, wanneer ze op jouw profiel terecht komt.

  1. A photo of Raisa Zwart's Instagram profile
  1. Raisa Zwart's Instagram feed
  1. A close up of a green door from a house in Mexico

Tip 2: Focus op kwaliteit én consistentie in je content

Waardevolle content is key! oftewel: super belangrijk. Deel bijvoorbeeld content waardoor jouw volgers jou beter leren kennen, waardoor je een gun factor opbouwt en mensen liever van jou kopen dan van een ander die ze minder goed kennen. Mensen kopen echt het liefst van mensen, en als jij jouw persoonlijkheid en een stukje van je leven wil en durft te delen: creëer je een enorme voorsprong.

Daarnaast zou het mooi zijn om ook content te delen die mensen iets leert, of waarmee je ze inspireert. Rondom jouw Werk aan de Muur beelden en producten kun je dan denken aan: tips voor het kiezen van een locatie voor een werk. Of: mensen juist begeleiden met het kiezen van een werk. Ook rondom het thema waarbinnen jij beeld creëert (fotografie, digital art, illustraties, reizen, steden, natuur, etc.) kun je informatie en inspiratie delen.

Wees bovendien ook hier weer consistent. Kies voor een ritme van posten dat je langdurig kunt volhouden.

  1. Blue door in a terracotta coloured wall from Mexico

Tip 3: Ga in gesprek met je volgers

Je loopt een feestje toch ook niet zo maar binnen en roept: ik heb dit geweldige product dat jij móet hebben? Of nou ja: dat denk ik niet. Ik moet zeggen dat ik als introvert niet super veel op feestjes kom en al helemaal geen dingen roep, maar het lijkt me wat onbeschoft ;-).

Waarom doen we dat dan wel op Instagram? Waarom gaan we er daar wel vanuit dat iedereen luistert als je verkoopt zonder dat daar ook maar enige waardevolle informatie aan vooraf is gegaan? Juist…. dat is dus niet de manier. Als mensen reageren, ga het gesprek dan ook aan. Reageer op alle comments, wees geïnteresseerd in je volgers. Beantwoord je DM. Gebruik sociale media waar het voor bedoelt, is: om in gesprek te gaan. Zowel je volgers als het algoritme nemen dit in dank af.

Tijd voor actie! Met deze 3 tips maak of verbeter je jouw persoonlijke social media strategie en ga je uiteindelijk écht jouw werk kunnen verkopen via een platform als Instagram.

Meer tips van Raisa?

Hopelijk heeft Raisa je met dit blog ook alvast wat ideeën meegegeven over wát je precies kunt posten om je volgers enthousiast maken over jou als beeldmaker, en op te warmen richting verkopen van jouw werk. Wil je nog meer ideeën ontvangen rondom het maken van waardevolle content op social media?
Check dan haar lijst met social media ideeën. of volg Raisa op Instagram om een beetje af te kijken.

Onze beeldmakers aan het woord

Zo helpen we je bij het vinden van je droomwerk

Bekijk de materialen uitlegvideo

Schrijf je in voor tips & tricks

Bestel een cadeaubon