Jumbotron Rietje Bulthuis

De artistieke reis van Rietje Bulthuis

Ontdek de betoverende wereld van Rietje Bulthuis, een kunstenaar die haar leven heeft gewijd aan fotografie, schilderkunst en beeldhouwen. Met een scherp oog voor detail en een hart vol passie, brengt Rietje de schoonheid van de natuur en menselijke emoties tot leven in adembenemende panorama's, abstracte composities en intuïtieve schilderijen.

Vertel eens wat over jezelf. Hoe ben je ooit begonnen?

Rietje: “Toen ik 14 jaar was kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera, dat is dus al heel lang geleden, dat is meer dan 50 jaar geleden. Toen fotografeerden we nog analoog. Inmiddels is er zoveel meer mogelijk. Fotograferen ben ik altijd blijven doen; natuur, landschappen, later de kinderen en toen weer natuur en landschappen. Ik houd van macro (close-up) maar ook van vergezichten. In mijn shop vind je veel panorama's. Ik voel me bevoorrecht dat ik veel heb kunnen reizen. Reisfotografie is fascinerend om mee bezig te zijn. Ik kijk dan heel actief om me heen, zoekend naar een interessant beeld.”

“Naast fotografie heb ik ook vele jaren geschilderd en gebeeldhouwd. Mijn schilderijen zijn veelal fresco's en mijn beelden zijn uitgehakt in steen. Mijn werk is in de loop der tijd steeds abstracter geworden, ook mijn fotografie en met name mijn digitale kunst. Ik vind abstractie boeiend, omdat je er meer van jezelf in kunt leggen.

Hoe ben je gekomen tot waar je nu bent?

“Door cursussen te volgen (schilderen, beeldhouwen) en een opleiding kunstzinnige therapie en een beeldhouwopleiding ontdekte ik een vormentaal waarmee ik me uit kon drukken. Deze opleidingen gaven me de technische vaardigheden en het zelfvertrouwen om mijn eigen stijl te ontwikkelen en mijn artistieke visie te verkennen en te verfijnen.”

Hoe omschrijf je jouw stijl?

“Mijn schildertechniek is intuïtief. Ik schilder op geprepareerd hout in vele transparante lagen. De verschillende lagen zorgen voor verdieping en verbinding. Zo ontstaat een kleurrijke afbeelding en wil ik het licht weerspiegelen.

Als fotograaf ben ik vooral bezig met kijken. Ik zoek schoonheid. In mijn digitale werk komt veel samen. Ik maak nieuwe ontwerpen, dan zoek ik naar harmonie in kleur en vorm. Compositie is belangrijk, die zorgt voor evenwicht. Mijn werk is kleurrijk, sober en harmonieus.”

Hoe kom je op het idee om een werk op jouw manier te maken?

“Als ik fotografeer ga ik gewoon op pad, of blijf dicht bij huis in de tuin. Ik kijk en zoek en leg vast. Ik fotografeer ook texturen of kleurvlakken, abstracte beelden. Het nabewerken vind ik een leuk proces. Soms is het gemaakte beeld goed, vaak bewaar ik een beeld om het later in een andere compositie te kunnen gebruiken. Dan wordt het onderdeel van een nieuwe compositie.”

“Mijn digitale werk maak ik op de computer. Het wordt opgebouwd in heel veel lagen, van eerder door mij gemaakte beelden of helemaal uit het niets gemaakt."

Welke stappen onderneem je bij het maken van een beeld?

“Soms heb ik een uitgedacht plan, maar meestal begin ik gewoon en werk ik intuïtief. Het hele proces van nabewerken vind ik leuk, dat maakt het af. Dan zie je ook pas goed wat je gedaan hebt. Ik laat eigenlijk nooit mensen meekijken. Als ik het goed vind, is het voor mij goed genoeg.”

Wanneer ben jij tevreden over het eindresultaat?

“Ik ben tevreden als het beeld boeiend is, je wilt er langer of nog een keer naar kijken. Het moet technisch in orde zijn. Vaak laat ik het even liggen en kijk er later nog een keer naar. Dan zie je soms iets wat beter kan of wat je eerst over het hoofd zag. Wat ook helpt is het beeld even heel klein maken op je scherm, wat blijft er dan over van je beeld? Dan zie je de essentie.”

Wanneer ben jij tevreden over het eindresultaat?

“Ik heb op Werk aan de Muur een map gemaakt met favorieten. Dat geeft al aan dat het moeilijk kiezen is. Dan kom ik toch op het eerder genoemde werk: 'Eerste Lentegroet'. Omdat je daar ziet hoe ik graag werk. Het eindresultaat bestaat uit ongeveer 50 foto's. Elk bloemetje (blauw druifje) is gefotografeerd met focusstacking. Dat betekent dat het scherpstelpunt steeds ergens anders ligt, zodat na samenvoeging de hele bloem overal scherp is. Vervolgens zijn al die 13 bloemen samengevoegd.”

“De compositie is geïnspireerd op het schilderij van Leonardo da Vinci, 'Het laatste avondmaal'. Rond Pasen bloeit dit kleine bloemetje. Het beeld zit vol symboliek, wat het interessant maakt. Door het heel groot te laten afdrukken ontstaat een vervreemding die ook een aantrekkingskracht heeft.”

Wie of wat is je inspiratie en waarom?

“De natuur, omdat ik steeds weer verrast kan worden. Alles zit zo geniaal in elkaar. Kunstenaars als Franz Marc, Rohtko, Hilde van Sumere, omdat ze de beeldtaal hebben ontdekt om emoties uit te drukken.”

Wat doe je nog meer in het dagelijkse leven?

“Na 20 jaar in Amsterdam heb ik een huisje gekocht in Drenthe met een grote tuin. Hier ben ik aan het klussen en tuinieren, heerlijk. Hier vind ik rust, ruimte en vrijheid.”

Heb je naast het creëren van beelden nog andere passies?

“Ik houd van reizen, nieuwe landen en culturen ontdekken, maar ik doe dat steeds minder omdat het niet goed is voor het milieu. Ik ga graag op pad met de camper. Verder houd ik van klussen, tuinieren en kijken naar een goede detective.”

Uit de community